home

Numer 3-4, 2017


zobacz spis treści

Numer 1-2, 2017


zobacz spis treści

Wydarzenia

Wrocław: „Historia Kamienicy Pod Złotym Słońcem”

Od 1 marca do 31 maja br., w Galerii Ossolińskiej na dziedzińcu Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu (Rynek 6) będzie można oglądać wystawę planszową poświęconą siedzibie muzeum – Kamienicy Pod Złotym Słońcem. To jeden z trzech domów w zachodniej pierzei Rynku pełniących w przeszłości rolę monarszej rezydencji. Królowie i cesarze, którzy od XV do XVIII w. odwiedzali Wrocław, by odebrać hołd stanów i miast Śląska, rezygnowali ze skromnej kwatery na zamku (stał w miejscu gmachu głównego Uniwersytetu Wrocławskiego) na rzecz luksusów, w których pławił się miejscowy patrycjat.

 




Zachodnia część rynku, widok od południa, plac podczas targu wełny, według rysunku Friedricha Bernharda Wernera, rytował nierozpoznany artysta, wydał Georg Balthasar Probst, akwaforta kolorowana akwarelą, ok. 1760, źródło: Piotr Oszczanowski i Arkadiusz Dobrzyniecki, Pod Złotym Słońcem. Rynek 6 we Wrocławiu, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 2017


Domy Pod Siedmioma Elektorami (nr 8), Pod Błękitnym Słońcem (nr 7) i Pod Złotym Słońcem (nr 6) miały przekute w ścianach przejścia zasłonięte tylko cegłami bez zaprawy. Gdy przyjeżdżał monarcha, przejścia odsłaniano i panujący miał do dyspozycji wielką, wygodną rezydencję. Złote Słońce ma wprawdzie średniowieczny rodowód (ślady najstarszej zabudowy zostały odsłonięte i wyeksponowane przez konserwatorów w partii częściowo dwupoziomowych piwnic), ale najmocniejsze piętno odcisnęła na nim epoka baroku. Efektowna fasada z malowniczym portalem balkonowym jest dziełem jednego z najwybitniejszych twórców europejskich XVII i XVIII w., Johanna Lucasa von Hildebrandta, architekta, który zmienił Wiedeń.

 




Część południowa i zachodnia Rynku, dom Rynek 6 drugi od lewej w pierzei zachodniej, 1913, fot. Heinrich Goetz, źródło: R. Konwiarz, Alt-Schlesien. Architektur, Raumkunst, Kunstgewerbe, s. 2





Widok na dziedziniec Kamienicy Pod Złotym Słońcem, fotografia z 1969 roku, źródło: Piotr Oszczanowski i Arkadiusz Dobrzyniecki, Pod Złotym Słońcem. Rynek 6 we Wrocławiu, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 2017


Niezwykle ciekawe są wnętrza – salon z plafonem przedstawiającym Junonę na rydwanie (prawdopodobnie kryptoportret cesarzowej Marii Teresy, ostatniej habsburskiej władczyni Śląska) i komnaty z drewnianymi, siedemnastowiecznymi stropami ozdobionymi frywolnymi malowidłami. Zaskakującą pamiątką po dawnych mieszkańcach, bogatych i wpływowych, jest murowany sejf z XV w., niespotykany w mieszczańskich kamienicach. Pozostawili go Bonerowie, kupcy i bankierzy, którzy z królami robili interesy i przyjaźnili się m.in. z polskim monarchą Zygmuntem Starym.

 




Strop w Muzeum Pana Tadeusza, źródło: cyfrowe zbiory Zakładu Narodowego im. Ossolińskich





Prace konserwatorskie, źródło: cyfrowe zbiory Zakładu Narodowego im. Ossolińskich


Złote Słońce, które wyszło z oblężenia Festung Breslau ze stosunkowo małymi stratami, po wojnie przygarnęło m.in. Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Radzieckiej, antykwariat naukowy „Domu Książki”, sklep komisowy, Muzeum Sztuki Medalierskiej (obecnie część Muzeum Miejskiego Wrocławia) i księgarnię. W kwietniu 2016 r. otwarto tu Muzeum Pana Tadeusza, którego wystawa stała opowiada o historii i interpretacji słynnego dzieła Adama Mickiewicza, a także przedstawia Gabinety Świadków Historii – Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Władysława Bartoszewskiego.

 




Detale na stropach w Muzeum Pana Tadeusza, źródło: cyfrowe zbiory Zakładu Narodowego im. Ossolińskich


Wystawa planszowej o historii Kamienicy Pod Złotym Słońcem prezentowanej w Galerii Ossolińskiej na dziedzińcu Muzeum towarzyszy niewielka publikacja przybliżająca losy kamienicy i związane z nią ciekawostki. Wydawnictwo Ossolineum w styczniu 2017 r. wydało książkę Arkadiusza Dobrzynieckiego i Piotra Oszczanowskiego Pod Złotym Słońcem. Rynek 6 we Wrocławiu – dom mieszczan, rezydencja władców, arcydzieło architektury, która łączy cechy przewodnika i albumu.

 




Detale na stropach w Muzeum Pana Tadeusza, źródło: cyfrowe zbiory Zakładu Narodowego im. Ossolińskich


Wstęp na wystawę jest wolny. Muzeum Pana Tadeusza działa w godzinach: wtorek-niedziela 10.00-18.00.

 

2017-02-25

Źródło: Beata Maciejewska / informacja prasowa



« powrót


„Józef Szermentowski – Franciszek Kostrzewski. Uczeń i pierwszy mistrz” – apel o udostępnienie dzieł na wystawę

Pod koniec 2017 r. Muzeum Narodowe w Kielcach zorganizuje wystawę przedstawiającą drogi twórcze dwóch wybitnych malarzy polskiego realizmu: Franciszka Kostrzewskiego (1826–1911) i Józefa Szermentowskiego (1833–1876), ich wpływ na rozwój malarstwa krajowego i ilustratorstwo, a także związki z regionem świętokrzyskim. Poszukiwane są dzieła tych twórców, które mogłyby wzbogacić wystawę.

czytaj więcej


Pejzaże i studia Jana Stanisławskiego na wystawie w Łodzi

Wystawa „Jan Stanisławski – Mistrz młodopolskiego pejzażu” w Aneksie Jednego Mistrza w Muzeum Miasta Łodzi zorganizowana 110 lat po śmierci artysty obejmuje około 30 prac – miniaturowe pejzaże miejskie i wiejskie, impresyjne studia roślin i wody, nastrojowe nokturny. Ekspozycja potrwa od 29 marca do 25 czerwca 2017 r.

czytaj więcej


„Najcenniejsze. Kolekcja Książąt Czartoryskich”

Wystawa prezentowana od 7 kwietnia w Arsenale Muzeum Książąt Czartoryskich przy ul. Pijarskiej 8 w Krakowie obejmuje 350 przedmiotów wybranych z liczącego dziś 336 tysięcy muzealiów najstarszego polskiego muzeum, założonego w 1801 r. w Puławach przez księżną Izabelę Czartoryską. Ekspozycja będzie czynna przez rok – do 8 kwietnia 2018 r. Towarzyszy jej bogato ilustrowany albumowy katalog.

czytaj więcej


SPROSTOWANIE

Autorem fotografii studyjnej zamieszczonej na okładce numeru 3-4, 2017 „Spotkań z Zabytkami”, przedstawiającej naczynia z Serwisu Łabędziego ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, jest Piotr Ligier / MNW (© Copyright by Ligier Piotr), a nie Bartosz Bajerski / MNW, jak omyłkowo podpisaliśmy, za co obu Panów serdecznie przepraszamy.

Redakcja

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI