home

Numer 11-12, 2017


zobacz spis treści

Numer 9-10, 2017


zobacz spis treści

Wydarzenia

Pejzaże i studia Jana Stanisławskiego na wystawie w Łodzi

Wystawa „Jan Stanisławski – Mistrz młodopolskiego pejzażu” w Aneksie Jednego Mistrza w Muzeum Miasta Łodzi zorganizowana 110 lat po śmierci artysty obejmuje około 30 prac – miniaturowe pejzaże miejskie i wiejskie, impresyjne studia roślin i wody, nastrojowe nokturny. Ekspozycja potrwa od 29 marca do 25 czerwca 2017 r.





Jan Stanisławski, „Tenczyn – ruiny zamku”, niedatowany, olej, deska, 16x22,5 cm, własność prywatna


Prace na wystawę wypożyczono z Muzeum Narodowego w Krakowie, a także z handlowych galerii sztuki oraz od łódzkich kolekcjonerów prywatnych. Pochodzą z różnych okresów krótkiej acz intensywnej twórczości Jana Stanisławskiego: od początku lat 80. XIX wieku po rok 1906. Obrazy malowane są farbami olejnymi na płótnie, tekturze, desce lub kartonie, najczęściej impastami, ich wymiary wahają się od 12x21 do 54,5x100,5 cm. Dopełnienie malarstwa stanowią przykłady grafiki – kilka litografii barwnych i czarno-białych – powielające motywy z obrazów w syntetycznym ujęciu. Prace pogrupowano zgodnie z tematyką na widoki polskiej wsi, krajobrazy Ukrainy, motywy krakowskie, pejzaże z zagranicznych podróży (Włochy, Francja), studia roślin – prezentują one całe spektrum zainteresowań artysty i jego poszukiwania warsztatowe.





Jan Stanisławski „Topole”, litografia, papier, 22,5x13 cm, własność prywatna


Jan Stanisławski (1860-1907) to jeden z najwybitniejszych polskich malarzy pejzażystów, czołowy przedstawiciel młodopolskiego modernizmu, mistrz miniatury, w której wypracował własny, rozpoznawalny do dziś styl. To zarazem jeden z kluczowych pedagogów zreformowanej przez Juliana Fałata krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, w której prowadził katedrę pejzażu, zwaną też „szkołą Stanisławskiego”, kształcąc w niej kolejne pokolenie polskich pejzażystów, często kontynuatorów jego twórczości, jak np. łodzianin Henryk Szczygliński, ulubiony student Mistrza Jana.





Jan Stanisławski „Rozlewiska Dniepru”, ok. 1903-1905, olej, tektura, 23x32 cm, własność prywatna


Łódzkim wątkiem wystawy będą zbiory prywatne oraz kontekst Galerii Mistrzów Polskich, w której prezentowane są cztery prace Jana Stanisławskiego dokumentujące kolejne etapy jego artystycznych poszukiwań: wczesny szkic akwarelowy „Sterty siana” z 1880-1881 roku z okresu studiów akademickich w Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona w Warszawie; impresyjna weduta „Pont-Neuf w Paryżu” z lat 1885-1895, czyli okresu artystycznych podróży artysty po Europie w poszukiwaniu własnego stylu, oraz dwa przykłady dojrzałej twórczości malarskiej, reprezentujące młodopolski modernizm pejzaży z ulubionym motywem wodnym: „Pejzaż [Dniepr]” i „Brzegi Dniepru – pejzaż III. Ukraina” z lat 1903-1905.





Jan Stanisławski „Pont Neuf w Paryżu”, ok. 1885-1895, olej, deska, 14 × 9,2 cm, z kolekcji Krzysztofa Musiała


Źródło: informacja prasowa/ Monika Nowakowska – kurator

2017-03-28



« powrót


„Między formą a treścią. Zakopiańska kolonia artystyczna” (Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym)

Na wystawie zaprezentowane zostało zakopiańskie środowisko artystyczne z okresu jego kształtowania i największego rozkwitu, tj. od 2. połowy XIX w. do 1939 r. Zakopane tamtego czasu jest znakomitym tłem do pokazania przemian, jakie nastąpiły w sztuce polskiej, od malarstwa sięgającego jeszcze okresu romantyzmu, poprzez realizm, Młodą Polskę aż do awangardowego formizmu.

czytaj więcej


Modernizm na Węgrzech 1900-1930

W Zamku Królewskim w Warszawie trwa wystawa „Modernizm na Węgrzech 1900-1930”, przygotowana we współpracy z Muzeum im. Janusa Pannoniusa w Peczu oraz Węgierskim Instytutem Kultury w Warszawie. Ekspozycja, stanowiąca zwieńczenie obchodów Roku Kultury Węgierskiej w Polsce, prezentowana będzie do 7 stycznia 2018 r.

czytaj więcej


„Biedermeier” – wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie

Ponad czterysta pięknych przedmiotów – obrazów, mebli, szkieł, porcelany, tkanin i strojów, biżuterii i bibelotów, którymi na co dzień otaczało się bogate mieszczaństwo od Wiednia po Wilno – zostało pokazanych w Muzeum Narodowym w Warszawie. Wystawa jest pierwszą w Polsce tak dużą prezentacją biedermeieru – sztuki i kultury mieszczańskiej w Europie Środkowej i Północnej w latach 1815–1848, pomiędzy Kongresem Wiedeńskim i Wiosną Ludów. Można ją oglądać w dniach 5.10.2017-7.01.2018. Zapraszamy do lektury tekstu kuratorek ekspozycji.

czytaj więcej


„Najcenniejsze. Kolekcja Książąt Czartoryskich”

Wystawa prezentowana w Arsenale Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie obejmuje 350 przedmiotów wybranych z liczącego 336 tys. muzealiów najstarszego polskiego muzeum. Ekspozycja będzie czynna do 8 kwietnia 2018 r. Towarzyszy jej bogato ilustrowany albumowy katalog.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI