home

Numer 5-6, 2018


zobacz spis treści

Numer 3-4, 2018


zobacz spis treści

Wydarzenia

Wystawa rzeźb Olgi Niewskiej w Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego w Białymstoku

Już tylko do 4 lutego br. w Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego (oddział Muzeum Podlaskiego),  mieszczącym się w pięknie odrestaurowanej zabytkowej willi przy ul. Świętojańskiej 17 w Białymstoku, można zwiedzać (za darmo!) wystawę „Piękno za kurtyną zapomnienia. Olga Niewska (1898-1943). Rzeźba”. Wernisaż ekspozycji, z którego prezentujemy zdjęcia, odbył się 15 grudnia 2017 r. „Spotkania z Zabytkami” też tam były, reprezentowane przez redaktora naczelnego Wojciecha Przybyszewskiego, który opublikował przed laty pierwszą monografię tej ciągle jeszcze mało znanej artystki (Olga Niewska. Piękno za kurtyną zapomnienia, Wydawnictwo REBIS, Poznań 2001).

 




Wernisaż wystawy, fot. Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego






Na wystawie, której kuratorem jest Cezary Szymaniuk, zaprezentowano duży wybór rzeźb artystki: portrety znanych osobistości, akty, rzeźby o tematyce sportowej i animalistycznej. Ekspozycję uzupełniają rzeźby Konstantego Laszczki i Emile’a Antoine’a Bourdella – profesorów Niewskiej z krakowskiej ASP i Academie de la Grande Chaumiere w Paryżu oraz archiwalne fotografie ukazujące artystkę, jej zaginione prace, wnętrze pracowni rzeźbiarskiej przy ul. Zakroczymskiej w Warszawie i pozujących modeli na tle gotowych rzeźb.








W największym skrócie można o Niewskiej powiedzieć, że studiowała w latach 1919-1923 na wydziale rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Konstantego Laszczki, będąc jedną z pierwszych kobiet przyjętych tam na studia. Debiutowała w 1920 r. wystawą w krakowskim Pałacu Sztuki, siedzibie Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych. W kolejnych latach prezentowała swoje prace zarówno w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, jak i w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych i Instytucie Propagandy Sztuki w Warszawie. Po ukończeniu studiów artystka przeniosła się do stolicy, gdzie miała swoją pracownię przy ulicy Zakroczymskiej 1. Rozgłos przyniosła jej rzeźba marszałka Józefa Piłsudskiego (kwiecień 1926 r.). Podobno Piłsudski tak bardzo był zadowolony z tego portretu, że pozostawił Niewskiej na pamiątkę swoje zdjęcie z dedykacją: Przemiłej Pani Oldze – wdzięczny manekin.

 




Marszałek Józef Piłsudski w pracowni Olgi Niewskiej pozuje do rzeźbiarskiego portretu, kwiecień 1926, według „Polska Zbrojna”, nr 151 z 2 czerwca 1935 r.


W latach 1926-1928 Niewska wyjechała do Paryża, gdzie kontynuowała naukę u Emile’a A. Bourdelle’a. Obok rzeźby portretowej rzeźbiarka wykonywała prace o tematyce sportowej (tworzyła statuetki, puchary jako nagrody w zawodach sportowych) oraz animalistycznej. Zafascynowana możliwością użycia betonu w celu wielokrotnego odlewania rzeźb portretowych i nagrobnych eksperymentowała także w tym zakresie. Swoje prace wystawiała też za granicą: na IX Olimpiadzie Sztuki w Amsterdamie (1928), X Olimpiadzie Sztuki w Los Angeles (1932), Wystawie Światowej w Brukseli (1935), XI Olimpiadzie Sztuki w Berlinie (1936), Wystawie Międzynarodowej „Sztuka i Technika” w Paryżu, gdzie za rzeźbę „Pelikan” otrzymała złoty medal (1937), i Wystawie Światowej w Nowym Jorku (1939). Pierwszą po drugiej wojnie światowej wystawę monograficzną prac Olgi Niewskiej zorganizowało Muzeum Chełmskie w 2000 r. W tym samym roku wystawa ta została pokazana w Pałacu Sztuki TPSP w Krakowie, a w roku następnym w Starej Kordegardzie w warszawskich Łazienkach.  

 

 2018-01-10



« powrót


„Portrety królów i wybitnych Polaków”

Najnowszą pozycją wydaną nakładem warszawskiej Fundacji Hereditas jest książka autorstwa Wojciecha Przybyszewskiego Portrety królów i wybitnych Polaków. Serie wydawnicze z lat 1820-1864. Tematem książki są litografie wydawane w tym czasie w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wydawnictw portretowych.

czytaj więcej


„Cień czasu”: wystawa wokół zegarów słonecznych w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce

Wystawa przygotowana w wyniku badań nad zegarem słonecznym stojącym na dziedzińcu pałacowym w Kozłówce ma przybliżyć zwiedzającym historię oraz różnorodność tego typu najstarszych przyrządów pomiaru czasu. Istotną jej częścią będzie ukazanie zegarów znajdujących się na terenie Lubelszczyzny, a zwłaszcza tych związanych z osobami astronoma Jana Baranowskiego i jego brata, biskupa lubelskiego Walentego Baranowskiego, oraz ich związków z właścicielem Kozłówki, Konstantym Zamoyskim. Będą tu też zaprezentowane różnego rodzaju słoneczne zegary przenośne, a także przyrządy służące do ich wykreślania.

czytaj więcej


Inauguracja Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego

Rok 2018 jest Europejskim Rokiem Dziedzictwa Kulturowego. Inauguracja projektu nastąpiła 8 grudnia 2017 r. w Mediolanie. W ramach Roku zaplanowano wiele ciekawych wydarzeń, a organizacje realizujące w 2018 r. projekty związane z tematyką dziedzictwa będą mogły ubiegać się o oficjalny patronat ERDK2018.

czytaj więcej


„Dama z gronostajem” od 19 maja w Muzeum Narodowym w Krakowie

Znana i lubiana „Dama z gronostajem” Leonarda da Vinci od Nocy Muzeów – 19 maja 2017 r. – jest prezentowana w Muzeum Narodowym w Krakowie. Obraz jest własnością muzeum od 29 grudnia 2016 r., będzie eksponowany w specjalnie przygotowanym pomieszczeniu na I piętrze Gmachu Głównego MNK.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI