home

Numer 7-8, 2018


zobacz spis treści

Numer 5-6, 2018


zobacz spis treści

Wydarzenia

Gdańskie przedproża w Domu Uphagena

Muzeum Gdańska otwiera nową wystawę czasową „Gdańskie przedproża” w Domu Uphagena przy ul. Długiej 12. Przygotowano ją dla upamiętnienia 20-lecia otwarcia Domu Uphagena dla publiczności po powojennej odbudowie. Zwiedzać można do 8 kwietnia 2018 r.


Przedproża to charakterystyczny element krajobrazu kulturowego miast pobrzeża Bałtyku. Ich początki sięgają aż XIV w. Drewniane konstrukcje z czasem zastępowano murowanymi tarasami z kamiennymi albo metalowymi balustradami opracowanymi z wielkim kunsztem. W Polsce słyną z nich Gdańsk, Toruń. W Gdańsku zostały one zrekonstruowane po zniszczeniach w wyniku II wojny światowej, wiele balustrad zachowanych jest nadal w oryginale.





W Domu Uphagena można podziwiać fotografie wykonane zostały przez Witolda Biangę w wyjątkowo trudnej i wymagającej dużego nakładu pracy technice gumy chromianowej. Wystawa to kolejny przejaw długoletniej współpracy Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego z Muzeum Gdańska. „Aby przenieść odbiorcę w czasie, postanowiliśmy wykorzystać technikę oddającą dobrze tajemniczość, nostalgię i przemijający czas. Warto przypomnieć, że za czasów Jana Uphagena do kamienicy przy Długiej 12 również wchodzono przed przedproże” – mówi Ewa Szymańska, zastępca Dyrektora Muzeum Gdańska.





Wystawa ma na celu nie tylko zaprezentować przedproża, ale też przypomnieć znaczenie artystycznej fotografii, która we współczesnym świecie Internetu i cyfryzacji – zdawałoby się – traci na znaczeniu. „Przestajemy zwracać uwagę na to, co piękne, a jedynie zaśmiecamy przestrzeń bylejakością obrazu. Aby przywrócić właściwe miejsce fotografii, nie tylko jako nośnika dokumentacji oraz sztuki wizualnego wyrazu, sięgamy po techniki szlachetne, które poza swoją wyjątkowością niosą również ładunek emocjonalny ściśle powiązany z miejscem, które jest obrazowane”– mówi Witold Bianga, autor wystawy.


Technika, którą wykorzystano do wzbogacenia zdjęć – guma dwuchromianowa – polega na powlekaniu papieru akwarelowego warstwą emulsji światłoczułej, następnie naświetlaniu stykowym obrazu i wypłukiwaniu nienaświetlonych jej części. Dzięki temu otrzymuje się miękki, lekko rozmyty, delikatny obraz. Nigdy nie powstają dwa identyczne zdjęcia.





Z okazji 20-lecia Domu Uphagena przypadającego w 2018 r. odbędą się jeszcze 3 wystawy: „Gdańskie Ogrody”, „Leopold von Winter” oraz „Historia gdańskiej codzienności. Wyniki badań archeologicznych przy ulicy Świętojańskiej”.

 

Witold Bianga to ceniony gdański fotograf. Poza licznymi wystawami został wielokrotnie uhonorowany stypendiami i odznaczeniami: 

2013 – Stypendium dla twórców kultury Marszałka Województwa Pomorskiego  na realizację projektu fotograficznego „Organy Pomorza”

2011 – Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska na realizację projektu fotograficznego „Żuławy światłem malowane”.

2011 – Przyznanie tytułu Artysty Fotografika Rzeczypospolitej Polskiej „AFRP”

2009 – Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska na realizację projektu fotograficznego „Gdańskie nekropolie”

 

Źródło: informacja prasowa

2018-02-06



« powrót


„Józef Brandt 1841–1915” w Muzeum Narodowym w Warszawie

Od 22 czerwca do 30 września 2018 r. w Muzeum Narodowym w Warszawie będzie pokazywana pierwsza w historii polskiego muzealnictwa tak szeroko zakrojona prezentacja dorobku Józefa Brandta. Obejmie ona około 300 dzieł – obrazów olejnych, akwarel i rysunków reprezentatywnych dla kolejnych okresów twórczości malarza. Ekspozycję wzbogaci próba rekonstrukcji niezwykle oryginalnej, „wschodniej” pracowni Brandta w Monachium, w której artysta zgromadził kolekcję zabytkowych przedmiotów, w tym liczne militaria i orientalne kostiumy.

czytaj więcej


„Marcello Bacciarelli. Najpiękniejsze portrety” na Zamku Królewskim w Warszawie

Od 9 czerwca do 9 września 2018 r. w Galerii Wystaw Czasowych Zamku Królewskiego w Warszawie można oglądać wystawę portretów Marcella Bacciarellego, nadwornego malarza króla Stanisława Augusta. Pretekstem była przypadająca w tym roku 200. rocznica śmierci artysty. Na wystawie pokazano 44 dzieła mistrza, reprezentujące cały chronologiczny przekrój jego portretowego oeuvre. Niektóre z nich nigdy dotąd nie były pokazywane w Polsce.

czytaj więcej


„Cień czasu”: wystawa wokół zegarów słonecznych w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce

Wystawa przygotowana w wyniku badań nad zegarem słonecznym stojącym na dziedzińcu pałacowym w Kozłówce ma przybliżyć zwiedzającym historię oraz różnorodność tego typu najstarszych przyrządów pomiaru czasu. Istotną jej częścią będzie ukazanie zegarów znajdujących się na terenie Lubelszczyzny, a zwłaszcza tych związanych z osobami astronoma Jana Baranowskiego i jego brata, biskupa lubelskiego Walentego Baranowskiego, oraz ich związków z właścicielem Kozłówki, Konstantym Zamoyskim.

czytaj więcej


„Portrety królów i wybitnych Polaków”

Najnowszą pozycją wydaną nakładem warszawskiej Fundacji Hereditas jest książka autorstwa Wojciecha Przybyszewskiego Portrety królów i wybitnych Polaków. Serie wydawnicze z lat 1820-1864. Tematem książki są litografie wydawane w tym czasie w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wydawnictw portretowych.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI