home

Numer 1-2, 2019


zobacz spis treści

Numer 11-12, 2018


zobacz spis treści

Wydarzenia

3 x Niepodległa w MNW: Paderewski

Stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości Muzeum Narodowe w Warszawie rozpoczęło wystawą kolekcji otrzymanej w darze od Ignacego Jana Paderewskiego (1860-1941) – pianisty, kompozytora i ambasadora polskiej niepodległości. Ekspozycja czynna od 17 lutego do 20 maja 2018 r. ukazuje nie tylko dokonania tego wybitnego wirtuoza i polityka, ale również mniej znane oblicze człowieka oddanego rodzinie, przyjaciela artystów i miłośnika sztuki Dalekiego Wschodu. To pierwsza tak szeroka prezentacja daru przekazanego przez Paderewskiego Muzeum Narodowemu w Warszawie.





Willa Ignacego Jana Paderewskiego w Riond-Bosson w Szwajcarii, ok. 1900, odbitka fotograficzna, 16,7 x 22 cm, fot. Zbigniew Doliński, © Muzeum Narodowe w Warszawie


Prezentowane przedmioty w większości pochodzą ze szwajcarskiej rezydencji Paderewskiego Riond-Bosson znajdującej się nieopodal Jeziora Genewskiego. W pierwszej części ekspozycji poświęconej muzycznemu światu artysty zobaczyć można m.in. fortepian stworzony dla niego przez firmę Steinway & Sons czy opublikowane w prasie zdjęcie szesnastotysięcznej widowni w nowojorskim Madison Square Garden, które oddaje atmosferę porywającego koncertu z 1932 r.





„The New York Times”, nr z 14 lutego 1932, dodatek ilustrowany z fotografią publiczności na koncercie I.J. Paderewskiego w Madison Square Garden w Nowym Jorku, druk, papier, wys. 57,3, szer. 42,0 cm, © Muzeum Narodowe w Warszawie


Dalsze części wystawy ukazują Paderewskiego jako gwiazdę światowej sławy oraz są poświęcone jego licznym podróżom. Wielu arystokratów, dyplomatów, polityków i artystów darzyło kompozytora szczerą przyjaźnią, o czym świadczą portrety z dedykacjami, dyplomy honorowe, pamiątki z podróży oraz zdjęcie królowej Wiktorii z autografem.





Leon Kaufmann (Kamir) (1872–1933), „Zebranie członków Komitetu Generalnego Pomocy Ofiarom Wojny w Polsce, w Vevey w Szwajcarii”, po 1916, pastel, papier na płótnie, wys. 114, szer. 180 cm,fot. Krzysztof Wilczyński, © Muzeum Narodowe w Warszawie


Na wystawie można też zobaczyć dzieła, które wręczali Paderewskiemu wielcy artyści tamtych czasów, a wśród nich m.in. tryptyk „Muzyka” Jacka Malczewskiego, grafiki Leona Wyczółkowskiego, obrazy Henryka Siemiradzkiego czy portret młodego Paderewskiego autorstwa Lawrence’a Alma-Tademy. Po raz pierwszy można obejrzeć 47 prac składających się na tekę rysunków i grafik twórców związanych z Towarzystwem Zachęty Sztuk Pięknych, m.in. Edwarda Okunia, Jana Zamoyskiego i Wojciecha Kossaka, którzy w 1930 r. ofiarowali je w hołdzie Paderewskiemu.





Lawrence Alma-Tadema (1836–1912), „Portret Ignacego Jana Paderewskiego”, 1890, olej na płótnie, wys. 45,5, szer. 59 cm, fot. Krzysztof Wilczyński, © Muzeum Narodowe w Warszawie


Kolejna część wystawy poświęcona jest życiu rodzinnemu Paderewskiego. Zdjęcia przedstawiające m.in. ukochaną rezydencję Paderewskich Riond-Bosson oraz fotografie członków rodziny, m.in. przedwcześnie zmarłych żony Antoniny Korsakówny i syna Alfreda oraz drugiej żony, Heleny. Ich uzupełnieniem są liczne pamiątki po Paderewskim, m.in. akcesoria do palenia ukazujące słabość pianisty do tytoniu oraz przedmioty związane z oryginalną pasją jego małżonki: hodowlą kur ozdobnych.





Charles Giron (1850–1914), „Portret Heleny Paderewskiej”, 1909, olej, płótno, 120 × 92 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie


Wyjątkową część ekspozycji stanowi bogata kolekcja sztuki dalekowschodniej. Paderewski, z zamiłowaniem oddając się tej modnej wówczas pasji, zgromadził kilkaset obiektów, które zdobiły wnętrza jego szwajcarskiej willi Riond-Bosson. Wśród nich są misternie wykonane chińskie i japońskie naczynia z porcelany i brązu, a także wyroby z laki, kamienia, kości i szkła.





Figurka smoka, Indochiny, XIX w., brąz, wybijanie, emalia komórkowa, wys. 51,5, szer. 35,0, gł. 20,0 (głowa), fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie





Wazon – butla księżycowa (pielgrzymia), Chiny, 2. poł. XVIII w., miedź, emalia komórkowa, złocenie, wys. 29,8, szer. 21,1 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie





Figurka przepiórki – kadzielniczka, Chiny, XIX w., emalia komórkowa na miedzi i brązie, złocenia, 14 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie


W ostatniej wystawowej sali Paderewski przedstawiony jest jako mąż stanu, który przez całe życie angażował się w działalność polityczną i społeczną. Wśród obiektów dokumentujących jego zaangażowanie w sprawy publiczne znalazły się m.in. rysunki, obrazy, fotografie i medale.





Artur Szyk (1894–1951), „Wilson and Paderewski” (tak artysta wyobrażał sobie podpisanie Noty Wilsona) – pocztówka z cyklu „Pictures from the Glorious Days of the Polish-American Fraternity” – „Obrazy z chlubnych dni braterstwa polsko-amerykańskiego”, 1939, druk barwny, papier, wys. 15, szer. 10,5 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie


Paderewski podczas licznych tournées podkreślał, że pochodzi z ojczyzny, której nie ma na mapie. Przyczynił się do przekonania opinii amerykańskiej o konieczności powstania państwa polskiego, był uczestnikiem konferencji pokojowej w Paryżu po zakończeniu pierwszej wojny światowej. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości na pewien czas zrezygnował z koncertowania. Do końca 1919 r. pełnił funkcję premiera rządu odrodzonej Rzeczypospolitej, pozostał ambasadorem sprawy polskiej na świecie aż do swej śmierci w 1941 r. Do dziś jest dla Polaków wielkim autorytetem.





Hans Schliessmann (1852–1920), „Ignacy Jan Paderewski przy fortepianie”, ok. 1899, tusz, karton, wys. 33, szer. 31 cm, fot. Jan Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie


2018-02-11

Źródło: informacje organizatora



« powrót


Najpiękniejszy kraj. Kresy w malarstwie polskim ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie

Muzeum w Gliwicach zaprasza na lekcję „geografii serdecznej” i podróż do krainy prawie (prawdziwie) „mitycznej”, jaką dla dzisiejszej Polski stają się Kresy – wschodnie ziemie dawnej Rzeczypospolitej. Na wystawie „Kresy w malarstwie polskim ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie” w Willi Caro zaprezentowano widoki z kresowego świata uchwycone przez wybitnych polskich twórców, m.in. Józefa Chełmońskiego, Adama Chmielowskiego, Leona Wyczółkowskiego, Teodora Axentowicza, Juliana Fałata, Ferdynanda Ruszczyca, Kazimierza Sichulskiego czy Jana Stanisławskiego.

czytaj więcej


Wystawa „Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego”

Wystawa, na którą Muzeum Historyczne Miasta Krakowa zaprasza w dniach 28 listopada 2018 r. – 22 kwietnia 2019 r. do Kamienicy Hipolitów, to pierwsza ekspozycja muzealna poświęcona twórczości jednego z najważniejszych krakowskich architektów przełomu XIX i XX w.

czytaj więcej


„Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918” – wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie

Jak wyglądała droga do niepodległości oczami artystów – będzie można się przekonać w dniach 26 października 2018 r. – 17 marca 2019 r. w Muzeum Narodowym w Warszawie. Prezentowana tam ekspozycja wieńczy odbywające się w MNW obchody stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Zestawiono na niej artystyczne przedstawienia wydarzeń historycznych i politycznych dwu pierwszych dekad XX w. z przemianami polskiej sztuki u progu odrodzonego państwa.

czytaj więcej


„Portrety królów i wybitnych Polaków”

Najnowszą pozycją wydaną nakładem warszawskiej Fundacji Hereditas jest książka autorstwa Wojciecha Przybyszewskiego Portrety królów i wybitnych Polaków. Serie wydawnicze z lat 1820-1864. Tematem książki są litografie wydawane w tym czasie w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wydawnictw portretowych.

czytaj więcej


„Cudo-Twórcy” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu


13 lipca 2018 r., w 70. rocznicę otwarcia Muzeum Narodowego we Wrocławiu, w gmachu tej instytucji otwarta zostanie nowa wystawa stała: „Cudo-Twórcy. Rzemiosło i sztuka zdobnicza – Sztuka Wschodu – Współczesna ceramika i szkło”.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI