home

Numer 7-8, 2018


zobacz spis treści

Numer 5-6, 2018


zobacz spis treści

Wydarzenia

Manieryzm wrocławski w MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu zaprasza na dostępną od 27 lutego do 13 maja 2018 r. wystawę „Manieryzm wrocławski” zorganizowaną z okazji 70-lecia MNWr. To pierwsza w historii monograficzna ekspozycja poświęcona wrocławskiemu manieryzmowi – fascynującemu okresowi w sztuce miasta, który nadal pozostaje mało rozpoznany. Lata około 1600 r. i początek XVII w. to czas wielkiego rozkwitu stolicy Śląska i powstającej tam sztuki. Zwiedzający mogą zobaczyć przeszło 150 dzieł z tego okresu sprowadzonych z całej Europy.

 

 

 

 

Gerhard Hendrik, Figura anioła z epitafium Melchiora von Thilisch st. i jego żony Magdaleny z d. von Orth, 1604, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, fot. Arkadiusz Podstawka

 

Wrocław około 1600 r. przeżywał okres szczególnej prosperity; mieszczaństwo oraz szlachta bardzo się wzbogaciły, a kupiectwo osiągnęło niezwykłe wręcz dochody. Trwający od stuleci pokój pozwalał nie tylko znajdować przyjemność w obcowaniu z  cennymi dziełami sztuki, pięknymi wyrobami złotniczymi i ceramicznymi, ale także gromadzić kurioza i organizować kunstkamery pełne przedmiotów dostarczanych z ciągle odkrywanego Nowego Świata” – wyjaśnia Piotr Oszczanowski, dyrektor MNWr, kurator wystawy.W tę koniunkturę, dostatek, otwartość i ciekawość świata obywateli Wrocławia, którzy studiowali na uniwersytetach w całej Europie, doskonale wpisali się wrocławscy artyści. Wielu z nich wybrało stolicę Śląska jako swoje miejsce na ziemi – przybyli do niej z odległych stron (np. z Nijmegen i Amsterdamu, z Bazylei i Ulm, z Drezna i Freibergu); wielu także – zanim rozpoczęło tutaj swoją zawodową działalność – odbyło obowiązkowe podróże edukacyjne, które zawiodły ich na Półwysep Apeniński, na teren Bawarii czy wreszcie do rudolfińskiej, magicznej i rozkochanej w sztuce Pragi. Ambicją wrocławian było też sprowadzanie obrazów i rzeźb z renomowanych warsztatów europejskich. Do Wrocławia trafiły dzieła światowej sławy twórców: Bartholomaeusa Sprangera, Hansa von Aachen czy Adriaena de Vries. Wrocławianie znajdowali przyjemność w obcowaniu ze sztuką, która ich uczyła, cieszyła i czyniła lepszymi. Ten trwający kilkadziesiąt lat okres w sztuce miasta (którego kresem stała się wojna trzydziestoletnia i zaraza roku 1632/1633), to jeden z najbardziej niedocenianych, ale przede wszystkim w dalszym ciągu najmniej znany epizod w historii sztuki stolicy  Śląska. Wystawa ma za zadanie pokazać jej niezwykłość, różnorodność, erudycję i mistrzostwo wykonania. Bo sztuka około roku 1600 we Wrocławiu była doprawdy… europejska. 

 

 

 

 

Nieznany malarz wrocławski oraz zapewne grawer Matthes Rieger z Augsburga wg wzoru malarza i grafika wrocławskiego Georga Hayera, Epitafium Eichheuserów – tj. Stenzla von Eichheuser st., jego żony Marthy z d. von Brück zw. Angermund i ich pięciorga dzieci, po 1592, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, fot. Arkadiusz Podstawka

 

Pokazanych zostało tu ponad 150 zabytków malarstwa, rzeźby, rysunku, grafiki i rzemiosła artystycznego, wśród nich m.in. puchar cesarski autorstwa Hansa Hockego czy też naczynie w kształcie statku Hansa Stricha – jedne z najlepszych prac złotniczych powstałych we Wrocławiu; rysunek wykonany przez wrocławskiego kaligrafa mającego w momencie tworzenia pracy 105 lat; nautilusy, czyli puchary z muszli gatunku turbo marmoratus S czy też inne wyroby o niezwykłych kształtach wykonane z połączenia metali szlachetnych i tak oryginalnych materiałów jak, np. jajo strusia lub też korale i ząb narwala. Wśród prezentowanych prac znajdą się dzieła wybitnych twórców wrocławskiego manieryzmu, takich jak Gerhard Hendrik z Amsterdamu, Georg Hayer, Jacob Walther, Johann Thwenger oraz cała plejada znakomitych tutejszych złotników. Najcenniejszymi dziełami pokazywanymi na wystawie będą (po raz pierwszy od czasów II wojny światowej wystawione obok siebie) prace pochodzące z kościoła Świętej Trójcy w Żórawinie. Są to kreacje światowej sławy manierystów: obraz Bartholomaeusa Sprangera Chrzest Chrystusa oraz rzeźba Adriaena de Vries Chrystus przy kolumnie.

 

 

 

 

Caspar Pfister, Kociołek ze strusiego jaja, zapewne 1609, Muzeum Narodowe w Warszawie (obecnie jako depozyt w Muzeum Narodowym we Wrocławiu), fot. Arkadiusz Podstawka

 

Prezentowane zabytki pochodzą ze zbiorów muzeów narodowych z Wrocławia, Warszawy, Krakowa, Gdańska i Poznania, Zamku Królewskiego na Wawelu, Zamku Królewskiego w Warszawie, Muzeum Zamku w Łańcucie, Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu, Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Biblioteki Narodowej w Warszawie, bibliotek uniwersyteckich we Wrocławiu i w Warszawie, kościołów Wrocławia, Świdnicy, Trzebnicy, Sycowa, Żagania, Gościeszowic oraz muzeów i bibliotek z Berlina, Drezna, Halle, Hamburga, Norymbergi, Görlitz i Königswinter.

 

 

 

 

Thomas Schweicker, Pergamin kaligrafowany palcami stóp – m.in. z próbkami pisma i wizerunkiem autora przy pracy, ukończony 26 sierpnia 1584, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, fot. Wojciech Rogowicz

 

Wystawie towarzyszy bogato ilustrowany album autorstwa Piotra Oszczanowskiego. Zwiedzający mogą skorzystać z aplikacji mobilnej zrealizowanej we współpracy z Politechniką Wrocławską i dzięki niej wysłuchać nagranych opisów 10 wybranych dzieł sztuki pokazywanych na wystawie.

 

 

„Manieryzm wrocławski”

program wydarzeń towarzyszących wystawie

 

24 marca

10.30 – Manieryzm, manieryzmy i maniery – prowadzenie: Barbara Przerwa, zabawa plastyczna dla dzieci w wieku 6–12 lat, płatne 3 zł od osoby, zapisy, wystawa i sala 116

11.00 – Manierystyczny Wrocław – spacer po kościołach św. Elżbiety i św. Marii Magdaleny, prowadzenie: dr hab. Piotr Oszczanowski, wstęp wolny

13.30 – Dialog wyznań w sztuce Wrocławia około roku 1600 – prowadzenie: prof. Jan Harasimowicz, wykład dla dorosłych, wstęp wolny, sala 116

 

7 kwietnia – Dzień wokół wystawy

10.30 – Na tropie „pięknych brzydactw” – prowadzenie: Sławomir Ortyl, zabawa plastyczna dla dzieci w wieku 6–12 lat, płatne 3 zł od osoby, zapisy, wystawa i sala 116 

11.00–16.00 – To kuriozalne! – gra miejska dla osób w każdym wieku, start: hol wejściowy Muzeum Narodowego

11.00 – Oprowadzanie kuratorskie po wystawie – dr hab. Piotr Oszczanowski, wstęp z biletem na wystawę, obowiązują zapisy

13.30 – Niezwykły ogród dr. Laurentiusa Scholtza – fenomen wrocławskiego manieryzmu – prowadzenie: dr hab. Piotr Oszczanowski, wykład dla dorosłych, wstęp wolny, sala 116

 

28 kwietnia

10.30 – Brodata panna i bezręki kaligraf oraz inne dziwy wrocławskich gabinetów osobliwości – prowadzenie: Grzegorz Wojturski, zabawa plastyczna dla dzieci w wieku 6–12 lat, płatne 3 zł od osoby, zapisy, wystawa i sala 116

13.30 – Szklana Wenus, czyli manierystyczne cuda ze szkła – prowadzenie: Elżbieta Gajewska-Prorok, wykład dla dorosłych, wstęp wolny, sala 116

 

5 maja

10.30 – Anioły z manierami – prowadzenie: Grzegorz Wojturski, zabawa plastyczna dla dzieci w wieku 6–12 lat, płatne 3 zł od osoby, zapisy, wystawa i sala 116

13.30 – Artyści i mecenasi wrocławskiego manieryzmu, prowadzenie: dr hab. Piotr Oszczanowski, wykład dla dorosłych, wstęp wolny, sala 116

 

13 maja

13.30 – Manieryzm Pfisterów – czyli twórczość i życie artystów, którzy rozsławili Wrocław, prowadzenie: dr hab. Piotr Oszczanowski, wykład dla dorosłych, wstęp wolny, sala 116

 

Oprowadzania czwartkowe po polsku: 15.03, 22.03, 5.04, 12.04, 10.05

Oprowadzania czwartkowe po angielsku: 29.03

 

2018-03-10

Źródło: informacja prasowa



« powrót


„Józef Brandt 1841–1915” w MNW

Od 22 czerwca do 30 września 2018 r. w Muzeum Narodowym w Warszawie będzie pokazywana pierwsza w historii polskiego muzealnictwa tak szeroko zakrojona prezentacja dorobku Józefa Brandta. Obejmie ona około 300 dzieł – obrazów olejnych, akwarel i rysunków reprezentatywnych dla kolejnych okresów twórczości malarza.

czytaj więcej


„Cień czasu”: wystawa wokół zegarów słonecznych w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce

Wystawa przygotowana w wyniku badań nad zegarem słonecznym stojącym na dziedzińcu pałacowym w Kozłówce ma przybliżyć zwiedzającym historię oraz różnorodność tego typu najstarszych przyrządów pomiaru czasu.

czytaj więcej


„Portrety królów i wybitnych Polaków”

Najnowszą pozycją wydaną nakładem warszawskiej Fundacji Hereditas jest książka autorstwa Wojciecha Przybyszewskiego Portrety królów i wybitnych Polaków. Serie wydawnicze z lat 1820-1864. Tematem książki są litografie wydawane w tym czasie w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wydawnictw portretowych.

czytaj więcej


„Cudo-Twórcy” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu


13 lipca 2018 r., w 70. rocznicę otwarcia Muzeum Narodowego we Wrocławiu, w gmachu tej instytucji otwarta zostanie nowa wystawa stała: „Cudo-Twórcy. Rzemiosło i sztuka zdobnicza – Sztuka Wschodu – Współczesna ceramika i szkło”.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI