home

Numer 7-8, 2018


zobacz spis treści

Numer 5-6, 2018


zobacz spis treści

Wydarzenia

„Cudo-Twórcy” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu

13 lipca 2018 r., w 70. rocznicę otwarcia Muzeum Narodowego we Wrocławiu, w gmachu tej instytucji otwarta zostanie nowa wystawa stała: „Cudo-Twórcy. Rzemiosło i sztuka zdobnicza – Sztuka Wschodu – Współczesna ceramika i szkło”.

 

„Cudo-Twórcy” to wystawa, która opowiada i prezentuje świat stworzony rękoma człowieka, powstały w jego umyśle i wyobraźni, a następnie w mistrzowski sposób zmaterializowany w przedmiocie użytkowym. To wyprawa w przeszłość, jednak z wyraźnymi odwołaniami do dobrze znanej codzienności.


Pierwsza część wystawy, poświęcona sztuce odległych azjatyckich kultur, wskazuje na europejską fascynację tymi obszarami, ich odkrywaniem i poznawaniem. Niegdyś służyły temu celowi kolekcje gromadzone przez podróżników czy też miłośników sztuki. Prezentowane na wystawie precjoza pochodzą m.in. z takich właśnie zasobów, w tym z przedwojennej kolekcji wrocławskiego Śląskiego Muzeum Rzemiosła Artystycznego i Starożytności. Oryginalne, misternie wykonane przedmioty kultu, jak na przykład rzeźbione wizerunki bóstw i opiekuńczych demonów, niezwykłej urody przedmioty codziennego użytku: inkrustowane przyborniki do kaligrafii, urzekające dekoracjami pojemniki z laki, barwne naczynia porcelanowe i wiele innych przedmiotów wprowadzają widzów w magiczny świat Orientu. Najcenniejszym zabytkiem tej części wystawy jest szkatułka na przybory do kaligrafii suzuribako. Jej twórca to najwybitniejszy reprezentant czołowej japońskiej szkoły mistrzów laki – Igarashi.

 




Figury słoni z wazami na grzbietach, Chiny, Dynastia Qing (1644-1911), miedź, emalia komórkowa, brąz, złocenia

 




Maska demona Hannui, japonia, XIX w.; netsuke rzeźbione w kości słoniowej

 

Druga część ekspozycji to powrót do Europy i opowieść o tym, jak człowiek zmieniał, udoskonalał i upiększał świat, w którym przyszło mu funkcjonować. Od pierwotnej potrzeby zaspakajania głodu, komunikowania się, poprzez strój, kształtowanie domowych wnętrz po aktywności skupione na pracy i na rozrywce. W tej części pokazane zostaną najróżniejsze przedmioty – zarówno takie, których rola i funkcja zostały już zapomniane, jak i te, które do dziś pozostają w powszechnym użyciu. Zwiedzający prześledzą na przykład, jak rozwijały się przyrządy służące do pisania od XVI-wiecznych wzorników do nauki kaligrafii, poprzez misternie zdobione porcelanowe kałamarze i gęsie pióra, po popularny dziś długopis BIC. Wśród wystawionych zabytków znajdą się m.in.: meble, naczynia, stroje, zegary, witraże, przybory toaletowe, narzędzia używane w pracy, broń.

 




Tkanina mozaikowa z „Historią Zbawienia”, Zgorzelec, 1789

 




Torebka zdobiona haftem krzyżykowym, XIX/XX w.

 

Ostatni fragment „Cudo-Twórców” to prezentacja wybranych obiektów współczesnego szkła i ceramiki ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, które posiada jedną z największych specjalistycznych kolekcji tego typu w Polsce. Pokazane zostaną prace wybitnych polskich ceramików: powojennych prekursorów (Julia Kotarbińska i Rufin Kominek), wrocławskich mistrzyń dyscypliny (Krystyna Cybińska, Irena Lipska-Zworska, Anna Malicka-Zamorska, Bożena Sacharczuk), artystów z innych środowisk m.in. związanych z Gdańskiem i Warszawą. Spośród twórców szkła artystycznego można będzie podziwiać prace niezwykłego eksperymentatora i wizjonera szkła Henryka Albina Tomaszewskiego, a także takich twórców jak Ludwik Kiczura, Henryk Wilkowski, Małgorzata Dajewska, Kazimierz Pawlak, Beata Stankiewicz-Szczerbik, jak również wybitnych artystów światowego szkła: Czesława Zubera, Marvina Lipofsky’ego, Pavla Hlavy i René Roubička. W części poświęconej powojennemu wzornictwu przemysłowemu pokazane zostaną naczynia dekoracyjne i użytkowe, m.in. kolorowe szkła projektowane przez Zbigniewa Horbowego, Stefana Sadowskiego, Józefa Podlaska, szkła prasowane Eryki i Jana Drostów, szkła kryształowe Aleksandra i Reginy Puchałów, a także fajanse z Włocławka, porcelana doby polskiego „new look” lat 60. XX w. i bolesławiecka kamionka.

 




Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu, deklaruje:

»Cudo-Twórcy« to swoiste wyzwanie. Przecież nowe wystawy stałe udostępnia się w muzeach raz na kilkanaście czy też nawet kilkadziesiąt lat. Taka wystawa jest nie tylko dowodem stanu posiadania i zasobności muzeum, ale przede wszystkim świadectwem pracy jednego pokolenia muzealników, przejawem ich aktualnych badań i fascynacji, wreszcie też uznaniem dla panującej mody w obszarze wystawienniczej aranżacji. To wszystko spowodowało, iż z wielką tremą i poczuciem odpowiedzialności przez ostanie dwa lata intensywnie pracowaliśmy nad przygotowaniem tego pokazu. Pokazu dla nas szczególnego, gdyż »odsłaniającego« ten fragment naszej kolekcji, który nigdy jeszcze w tak obfitym wyborze i w takim charakterze nie był publicznie prezentowany.

Chcemy zaprosić naszych gości na wyprawę ku zdumiewającemu wręcz bogactwu tego wszystkiego, co przez stulecia nas otaczało, co ułatwiało nam funkcjonowanie i co w szczególny sposób cieszyło nasze oczy oraz kształtowało wrażliwość. Fascynujący Orient, różnorodność wyrobów rzemiosła artystycznego i kultury materialnej, a wreszcie kruchość i niczym nieograniczona pomysłowość form szklanych oraz ceramicznych – to cechy artefaktów, które towarzyszyć będą nam podczas tej wyprawy prowadzącej nas ku pomysłowości i niezwykłości świata, który tak szczerze kochamy. To tym, którzy tworzyli owe przysłowiowe „cuda”, to piękno zaklęte w formach przedmiotów nam służących i sprawiających nam przyjemność, dedykowana jest ta wystawa”.

 

Więcej o wystawie przeczytają Państwo na stronie internetowej muzeum oraz już niebawem na łamach „Spotkań z Zabytkami”, które objęły ją patronatem.

 

2018-07-12

Źródło: informacja prasowa



« powrót


„Józef Brandt 1841–1915” w Muzeum Narodowym w Warszawie

Od 22 czerwca do 30 września 2018 r. w Muzeum Narodowym w Warszawie będzie pokazywana pierwsza w historii polskiego muzealnictwa tak szeroko zakrojona prezentacja dorobku Józefa Brandta. Obejmie ona około 300 dzieł – obrazów olejnych, akwarel i rysunków reprezentatywnych dla kolejnych okresów twórczości malarza. Ekspozycję wzbogaci próba rekonstrukcji niezwykle oryginalnej, „wschodniej” pracowni Brandta w Monachium, w której artysta zgromadził kolekcję zabytkowych przedmiotów, w tym liczne militaria i orientalne kostiumy.

czytaj więcej


„Marcello Bacciarelli. Najpiękniejsze portrety” na Zamku Królewskim w Warszawie

Od 9 czerwca do 9 września 2018 r. w Galerii Wystaw Czasowych Zamku Królewskiego w Warszawie można oglądać wystawę portretów Marcella Bacciarellego, nadwornego malarza króla Stanisława Augusta. Pretekstem była przypadająca w tym roku 200. rocznica śmierci artysty. Na wystawie pokazano 44 dzieła mistrza, reprezentujące cały chronologiczny przekrój jego portretowego oeuvre. Niektóre z nich nigdy dotąd nie były pokazywane w Polsce.

czytaj więcej


„Cień czasu”: wystawa wokół zegarów słonecznych w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce

Wystawa przygotowana w wyniku badań nad zegarem słonecznym stojącym na dziedzińcu pałacowym w Kozłówce ma przybliżyć zwiedzającym historię oraz różnorodność tego typu najstarszych przyrządów pomiaru czasu. Istotną jej częścią będzie ukazanie zegarów znajdujących się na terenie Lubelszczyzny, a zwłaszcza tych związanych z osobami astronoma Jana Baranowskiego i jego brata, biskupa lubelskiego Walentego Baranowskiego, oraz ich związków z właścicielem Kozłówki, Konstantym Zamoyskim.

czytaj więcej


„Portrety królów i wybitnych Polaków”

Najnowszą pozycją wydaną nakładem warszawskiej Fundacji Hereditas jest książka autorstwa Wojciecha Przybyszewskiego Portrety królów i wybitnych Polaków. Serie wydawnicze z lat 1820-1864. Tematem książki są litografie wydawane w tym czasie w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wydawnictw portretowych.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI