home

Numer 5-6, 2019


zobacz spis treści

Numer 3-4, 2019


zobacz spis treści

Wydarzenia

Nowy nabytek Muzeum Warszawy

W 2018 r. do zbiorów Muzeum Warszawy zakupiono osiemnastowieczny wazon z królewskiej manufaktury w Belwederze. Ze względu na swą unikatowość oraz wysoką jakość artystyczną malatury jest on jednym z najważniejszych obiektów w kolekcji ceramiki tego muzeum.





Wazon powstał w królewskiej farfurni, która działała w Warszawie zaledwie przez 10 lat, w okresie od 1770 do 1780 r. Jest to fajans kryty nieprzezroczystym białym szkliwem ołowiowo-cynowym. Jego powierzchnię pokrywa bogata kompozycja roślinno-figuralna, malowana farbami muflowymi. Dekoracja utrzymana jest w modnej w XVIII w. stylistyce chinoiserie – co oznacza, że przedstawione sceny i motywy nawiązują w warstwie wizualnej do chińskiej ceramiki, nie zachowując jednak jej pierwotnych treści i symboliki. Wykonano je w świetlistej, intensywnej kolorystyce; dominują czyste plamy szmaragdowej zieleni, gama tonów różowych, czerwonych i rdzawych oraz subtelne elementy złoceń. Na czerepie wazonu rozkwitają kwiaty peoni, wśród których unoszą się barwne owady, a dwa bażanty walczą o owoce wiśni. Podstawę zdobi motyw „karpiej łuski” i umieszczone w rezerwach peonie. Na brzuścu została namalowana chińska sosna oraz scenka rodzajowa – dwie Chinki na tle architektury ogrodowej. Prowadzony wprawną ręką spokojny, płynny rysunek, czyste tony barw oraz motywy dekoracyjne, które odnajdujemy na prezentowanym wazonie, to charakterystyczne cechy reprezentacyjnych belwederskich fajansów.


Również forma wazonu wywodzi się z ceramiki Dalekiego Wschodu. Podobnie jak w chińskich naczyniach typu „Tsun”, korpus belwederskiego wazonu został podzielony na trzy części: kielichowatą podstawę, kulisty brzusiec i wysmukłą, kielichowato rozszerzającą się szyję. Wazon zakupiony do zbiorów muzeum pozbawiony został niestety górnej części wylewu, przez co zakłócone zostały jego pierwotne proporcje. Ze względu na nadzwyczajną rzadkość wyrobów belwederskich ten ubytek nie zmniejsza jednak wartości artystycznej tak wyjątkowego obiektu.








Wazon z Królewskiej Fabryki Farfurowej w Belwederze (zbiory Muzeum Warszawy, nr inw. MHW 30592)


Luksusowe, bogato zdobione wazony należały do najlepszych osiągnięć królewskiej farfurni. Tworzono z nich zwykle całe garnitury złożone z 3 lub 5 sztuk i eksponowano we wnętrzach pałaców czy też bogatych kamienic.





Zakup dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach Programu: „Kolekcje Muzealne 2018”, Zadanie: „Zakup wazonu z Królewskiej Fabryki Farfurowej w Belwederze do kolekcji Muzeum Warszawy” oraz ze środków Miasta Stołecznego Warszawy. Wazon jest eksponowany w siedzibie głównej Muzeum Warszawy: Warszawa, Rynek Starego Miasta 28-42.

 

2019-01-03

Źródło: informacja Muzeum Warszawy



« powrót


Najpiękniejszy kraj. Kresy w malarstwie polskim ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie

Muzeum w Gliwicach zaprasza na lekcję „geografii serdecznej” i podróż do krainy prawie (prawdziwie) „mitycznej”, jaką dla dzisiejszej Polski stają się Kresy – wschodnie ziemie dawnej Rzeczypospolitej. Na wystawie „Kresy w malarstwie polskim ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie” w Willi Caro zaprezentowano widoki z kresowego świata uchwycone przez wybitnych polskich twórców, m.in. Józefa Chełmońskiego, Adama Chmielowskiego, Leona Wyczółkowskiego, Teodora Axentowicza, Juliana Fałata, Ferdynanda Ruszczyca, Kazimierza Sichulskiego czy Jana Stanisławskiego.

czytaj więcej


Konferencja o Izabeli Czartoryskiej w 210. rocznicę otwarcia Domu Gotyckiego

Muzeum Czartoryskich w Puławach oraz Polskie Towarzystwo Badań nad Wiekiem Osiemnastym zapraszają do udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej „Izabela Czartoryska – dux femina facti” organizowanej 29 czerwca 2019 r. w Puławach. Wielokierunkowa działalność Izabeli z Flemingów Czartoryskiej zaznaczyła się szczególnie na kulturowej mapie dziejów Polski. Organizatorzy mają nadzieję, że za sprawą interdyscyplinarnych badań planowana konferencja przyczyni się do ugruntowania i poszerzenia wiedzy o tej niezwykłej postaci.

czytaj więcej


Wystawa „Myślenie miastem. Architektura Jana Zawiejskiego”

Wystawa, na którą Muzeum Historyczne Miasta Krakowa zaprasza w dniach 28 listopada 2018 r. – 22 kwietnia 2019 r. do Kamienicy Hipolitów, to pierwsza ekspozycja muzealna poświęcona twórczości jednego z najważniejszych krakowskich architektów przełomu XIX i XX w.

czytaj więcej


„Portrety królów i wybitnych Polaków”

Najnowszą pozycją wydaną nakładem warszawskiej Fundacji Hereditas jest książka autorstwa Wojciecha Przybyszewskiego Portrety królów i wybitnych Polaków. Serie wydawnicze z lat 1820-1864. Tematem książki są litografie wydawane w tym czasie w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wydawnictw portretowych.

czytaj więcej


„Cudo-Twórcy” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu


13 lipca 2018 r., w 70. rocznicę otwarcia Muzeum Narodowego we Wrocławiu, w gmachu tej instytucji otwarta zostanie nowa wystawa stała: „Cudo-Twórcy. Rzemiosło i sztuka zdobnicza – Sztuka Wschodu – Współczesna ceramika i szkło”.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI