home

Numer 9-10, 2019


zobacz spis treści

Numer 7-8, 2019


zobacz spis treści

Wydarzenia

„Moda lubi się powtarzać” – wystawa inaugurująca działalność Muzeum Historii Ubioru w Poznaniu

To gratka dla miłośników dawnej mody: w Poznaniu powstaje Muzeum Historii Ubioru. Będzie ono kontynuacją i rozwinięciem działalności kolekcji należących do Anny Moryto zabytkowych ubiorów z XIX w., która była dotąd prezentowana w wielu miejscach w Polsce w formie „muzeum objazdowego” i której elementy wykorzystywano podczas wydarzeń dotyczących mody sprzed lat. (O wybranych wystawach kolekcji pisaliśmy wcześniej m.in. tutajtutaj). Z końcem marca 2019 r. zbiory te znajdą swoje miejsce prezentacji przy ul. Kwiatowej 14/2 w Poznaniu. Na parterze XIX-wiecznej kamienicy zagości wystawa stała, planowane są także liczne odsłony zróżnicowanych ekspozycji czasowych.

 




Stroje z kolekcji Anny Moryto na jednej z gościnnych wystaw czasowych


Wystawa inaugurująca działalność instytucji została zatytułowana „Moda lubi się powtarzać. O stylach historycznych w modzie damskiej XIX wieku”. Jak piszą jej autorzy:


Modę możemy definiować na wiele sposobów, żaden jednak nie będzie wystarczający, aby opisać wszystkie jej aspekty. Choć wpływ, jaki wywiera moda na społeczeństwo, jest przez większość z nas bagatelizowany i umniejszany, to przecież jest ona sztuką, której doświadczamy w codziennym życiu. Nie sposób przecenić jej wartości i roli, jaką odegrała w dziejach i jaką nadal odgrywa.

 

Wiek XIX był czasem dynamicznego rozwoju nauki. Poczyniono wielkie postępy nie tylko w przemyśle i naukach ścisłych; ze szczególnym zainteresowaniem pochylono się nad historią, na nowo odkrywano średniowiecze, renesans i barok, prowadzono liczne wykopaliska archeologiczne. Fascynacja minionymi wiekami znalazła swoje odbicie w sztuce użytkowej. Style historyczne pojawiały się w architekturze, w wystroju wnętrz, w stylu biżuterii, a także fasonach oraz dekoracjach sukien damskich. Wykorzystanie nowych możliwości technicznych w krawiectwie oraz inspiracja wzorami zaczerpniętymi z dawnych epok zaowocowały niezwykle ciekawym i dynamicznym obrazem mody damskiej w XIX w.

 

Moda dziewiętnastowieczna zatacza krąg, kończy i zaczyna się stylem odwołującym się do wzorów antycznych: pierwszym czerpiącym natchnienie z oryginałów, drugim – nawiązującym raczej do swego poprzednika niż do starożytności. W pozostałych okresach natomiast bardzo wyraźne są nawiązania do gotyku, sztuki romańskiej czy renesansowej; każda z tych inspiracji znacząco wpłynęła na formowanie się stylu danej dekady. W poszukiwaniu motywów odpowiadających gustom współczesnych  odbiorców odwoływano się jednak nie tylko do odległych czasów. Moda powtarzała się także w mniejszych, zaledwie kilkudziesięcioletnich odstępach czasu, tak jak w przypadku strojów z lat 30. i 90. XIX w.

 

Stroje prezentowane na wystawie pozwalają przyjrzeć się temu, jak moda damska zmieniała się na przestrzeni wieku XIX. Znajdziemy tu przykłady całej gamy stylów, od pozornie prostych antykizujących strojów z początku wieku po ciężkie, bogato haftowane suknie belle époque.

 




Stroje z kolekcji Anny Moryto na jednej z gościnnych wystaw czasowych


Muzeum Historii Ubioru będzie funkcjonować w godzinach:

wtorek-piątek: 10.00-15.00

sobota-niedziela: 10.00-17.00

poniedziałek: nieczynne

Bilety: 12 zł normalny, 8 zł ulgowy oraz dla seniorów powyżej 65 lat; dzieci do lat 7 wstęp bezpłatny; we wtorki wstęp bezpłatny.

 

Muzeum Historii Ubioru rozpocznie działalność 30 marca 2019 r. W dniach 30-31 marca odbędzie się zwiedzanie kuratorskie; o pełnych godzinach od 10.00 do 17.00 o inauguracyjnej ekspozycji i o historii mody opowie autorka wystawy Anna Moryto.

 




„Spotkania z Zabytkami” są patronem medialnym inauguracji Muzeum.

 

2019-02-17

Źródło: informacja organizatora



« powrót


Porcelana miśnieńska w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu – wystawa

Zamek Królewski na Wawelu zaprasza na wystawę czasową, na której zaprezentowane zostanie ponad 400 obiektów pochodzących z manufaktury w Miśni. Wawelski zbiór saskiej porcelany nie jest największy, ale na pewno najbardziej reprezentatywny w Polsce, nie ustępuje także kolekcjom europejskim. W obecnym kształcie kolekcja pozwala zobrazować najważniejsze aspekty produkcji manufaktury od jej początków aż po wiek XX.

czytaj więcej


Poszukiwane: prace Wacława Dobrowolskiego

Wacław Dobrowolski (1890-1969) to pochodzący z Kresów pedagog, publicysta i społecznik, a przy tym malarz i rysownik, który w latach 1927-1940 mieszkał i tworzył w Łodzi, a po wojnie związany był z Radomiem. W związku z planowaną na 2020 r. wystawą jego dzieł i pamiątek po nim trwają poszukiwania jego prac.

czytaj więcej


Dar dla Muzeum Romantyzmu w Opinogórze

Muzeum Romantyzmu w Opinogórze wzbogaciło swoje zbiory dwoma niezwykle rzadkimi wydawnictwami: pierwszym wydaniem Irydiona (1836) i drugim Nie‑boskiej komedii (1837) Zygmunta Krasińskiego. Książeczki, obie w bardzo dobrym stanie, są współoprawione, z zachowaniem oryginalnego grzbieciku z tłoczonymi w skórze złoconymi napisami.

czytaj więcej


„Portrety królów i wybitnych Polaków”

Najnowszą pozycją wydaną nakładem warszawskiej Fundacji Hereditas jest książka autorstwa Wojciecha Przybyszewskiego Portrety królów i wybitnych Polaków. Serie wydawnicze z lat 1820-1864. Tematem książki są litografie wydawane w tym czasie w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wydawnictw portretowych.

czytaj więcej


„Cudo-Twórcy” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu


13 lipca 2018 r., w 70. rocznicę otwarcia Muzeum Narodowego we Wrocławiu, w gmachu tej instytucji otwarta zostanie nowa wystawa stała: „Cudo-Twórcy. Rzemiosło i sztuka zdobnicza – Sztuka Wschodu – Współczesna ceramika i szkło”.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI