home

Numer 5-6, 2019


zobacz spis treści

Numer 3-4, 2019


zobacz spis treści

Wydarzenia

Gdańskie przedproża w Domu Uphagena

Muzeum Gdańska otwiera nową wystawę czasową „Gdańskie przedproża” w Domu Uphagena przy ul. Długiej 12. Przygotowano ją dla upamiętnienia 20-lecia otwarcia Domu Uphagena dla publiczności po powojennej odbudowie. Zwiedzać można do 8 kwietnia 2018 r.


Przedproża to charakterystyczny element krajobrazu kulturowego miast pobrzeża Bałtyku. Ich początki sięgają aż XIV w. Drewniane konstrukcje z czasem zastępowano murowanymi tarasami z kamiennymi albo metalowymi balustradami opracowanymi z wielkim kunsztem. W Polsce słyną z nich Gdańsk, Toruń. W Gdańsku zostały one zrekonstruowane po zniszczeniach w wyniku II wojny światowej, wiele balustrad zachowanych jest nadal w oryginale.





W Domu Uphagena można podziwiać fotografie wykonane zostały przez Witolda Biangę w wyjątkowo trudnej i wymagającej dużego nakładu pracy technice gumy chromianowej. Wystawa to kolejny przejaw długoletniej współpracy Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego z Muzeum Gdańska. „Aby przenieść odbiorcę w czasie, postanowiliśmy wykorzystać technikę oddającą dobrze tajemniczość, nostalgię i przemijający czas. Warto przypomnieć, że za czasów Jana Uphagena do kamienicy przy Długiej 12 również wchodzono przed przedproże” – mówi Ewa Szymańska, zastępca Dyrektora Muzeum Gdańska.





Wystawa ma na celu nie tylko zaprezentować przedproża, ale też przypomnieć znaczenie artystycznej fotografii, która we współczesnym świecie Internetu i cyfryzacji – zdawałoby się – traci na znaczeniu. „Przestajemy zwracać uwagę na to, co piękne, a jedynie zaśmiecamy przestrzeń bylejakością obrazu. Aby przywrócić właściwe miejsce fotografii, nie tylko jako nośnika dokumentacji oraz sztuki wizualnego wyrazu, sięgamy po techniki szlachetne, które poza swoją wyjątkowością niosą również ładunek emocjonalny ściśle powiązany z miejscem, które jest obrazowane”– mówi Witold Bianga, autor wystawy.


Technika, którą wykorzystano do wzbogacenia zdjęć – guma dwuchromianowa – polega na powlekaniu papieru akwarelowego warstwą emulsji światłoczułej, następnie naświetlaniu stykowym obrazu i wypłukiwaniu nienaświetlonych jej części. Dzięki temu otrzymuje się miękki, lekko rozmyty, delikatny obraz. Nigdy nie powstają dwa identyczne zdjęcia.





Z okazji 20-lecia Domu Uphagena przypadającego w 2018 r. odbędą się jeszcze 3 wystawy: „Gdańskie Ogrody”, „Leopold von Winter” oraz „Historia gdańskiej codzienności. Wyniki badań archeologicznych przy ulicy Świętojańskiej”.

 

Witold Bianga to ceniony gdański fotograf. Poza licznymi wystawami został wielokrotnie uhonorowany stypendiami i odznaczeniami: 

2013 – Stypendium dla twórców kultury Marszałka Województwa Pomorskiego  na realizację projektu fotograficznego „Organy Pomorza”

2011 – Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska na realizację projektu fotograficznego „Żuławy światłem malowane”.

2011 – Przyznanie tytułu Artysty Fotografika Rzeczypospolitej Polskiej „AFRP”

2009 – Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska na realizację projektu fotograficznego „Gdańskie nekropolie”

 

Źródło: informacja prasowa

2018-02-06



« powrót


Architektura ryglowa – wspólne dziedzictwo ANTIKON 2019

Organizatorzy zapraszają do udziału w XIX Polsko-Niemieckiej Konferencji i podróży studyjnej „Architektura ryglowa – wspólne dziedzictwo ANTIKON 2019”, o podtytule Regionalne typy budownictwa drewnianego – wyzwania konserwatorskie, która odbędzie się w dniach 16-18 września 2019 r. w Zagrodzie Kołodzieja w Zgorzelcu. Konferencji towarzyszy podróż studyjna z walorem in situ, która w tym roku będzie wiodła przez: (po stronie polskiej) Zgorzelec, Działoszyn, Bogatynię, (po stronie niemieckiej) Obercunnersdorf, Ebersbach, Eibau.

czytaj więcej


O stołach i bankietach pańskich. Jak ucztowano w dawnych wiekach

Od 4 czerwca do 29 września 2019 r. w Dawnym Pałacu Biskupów Krakowskich w Kielcach będzie prezentowana wystawa „O stołach i bankietach pańskich. Jak ucztowano w dawnych wiekach”. Pojawi się na niej kilkaset zabytków użyczonych z kilkunastu polskich muzeów.

czytaj więcej


Dar dla Muzeum Romantyzmu w Opinogórze

Muzeum Romantyzmu w Opinogórze wzbogaciło swoje zbiory dwoma niezwykle rzadkimi wydawnictwami: pierwszym wydaniem Irydiona (1836) i drugim Nie‑boskiej komedii (1837) Zygmunta Krasińskiego. Książeczki, obie w bardzo dobrym stanie, są współoprawione, z zachowaniem oryginalnego grzbieciku z tłoczonymi w skórze złoconymi napisami.

czytaj więcej


„Portrety królów i wybitnych Polaków”

Najnowszą pozycją wydaną nakładem warszawskiej Fundacji Hereditas jest książka autorstwa Wojciecha Przybyszewskiego Portrety królów i wybitnych Polaków. Serie wydawnicze z lat 1820-1864. Tematem książki są litografie wydawane w tym czasie w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wydawnictw portretowych.

czytaj więcej


„Cudo-Twórcy” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu


13 lipca 2018 r., w 70. rocznicę otwarcia Muzeum Narodowego we Wrocławiu, w gmachu tej instytucji otwarta zostanie nowa wystawa stała: „Cudo-Twórcy. Rzemiosło i sztuka zdobnicza – Sztuka Wschodu – Współczesna ceramika i szkło”.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI