home

Numer 9-10, 2017


zobacz spis treści

Numer 7-8, 2017


zobacz spis treści

Wydarzenia

Wystawa „Przestrzeń i czas” w Pałacu Tyszkiewiczów na Zatroczu na Litwie

Wystawa „Przestrzeń i czas”, goszcząca od 16 września 2015 r. do 8 września 2016 r. w Pałacu założenia pałacowo-parkowego na Zatroczu na Litwie (byłej ordynacji Tyszkiewiczów), jest już trzecią odsłoną wystaw czasowych w ramach „Projektu Zatrocze”, finansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP i Litewską Radę Kultury. „Przestrzeń i czas. Malarstwo Alfreda, Czesława i Joanny Wieruszów-Kowalskich” prezentuje dorobek malarski trzech pokoleń rodu Wieruszów-Kowalskich, Alfreda (1849 Suwałki–1915 Monachium), jego syna Czesława (1882 Monachium–1984 Warszawa) oraz Joanny (1930 Wilno–2005 Paryż), córki Czesława.

 

Drogi życia lub artystyczne zainteresowania tej trójki artystów zbiegają się na Wileńszczyźnie i w Wilnie. Alfred Wierusz-Kowalski swój największy sukces odniósł obrazem Wilki. W lutym na Litwie (Złoty Medal I Klasy na VI Międzynarodowej Wystawie w Glaspalast w 1892 r.). Najstarszy syn Alfreda Czesław związał się z Wileńszczyzną na trzydzieści parę lat, aktywnie uczestnicząc w jej życiu artystycznym. Wilno było rodzinnym miastem Joanny, córki Czesława.

 

Każde z artystów, pochodzących z różnych generacji i związanych z innym środowiskiem artystycznym – Alfred z Monachium, Czesław z Wilnem, a Joanna z Paryżem – reprezentowało odmienny nurt malarstwa.

 




Alfred Wierusz-Kowalski, „Orszak wieśniaków”, własność prywatna

 

Alfred Wierusz-Kowalski, przedstawiciel dziewiętnastowiecznego realizmu, malował sceny zaczerpnięte z życia polskiej wsi (sanny, wyjazdy do kościoła, powroty z jarmarków). Sławę przyniosły mu obrazy, których bohaterami były wilki.

Czesław Wierusz-Kowalski miał inne zainteresowania tematyczne. Wykształcony w Monachium i Paryżu, zdobył uznanie jako portrecista. Artysta równie chętnie tworzył kompozycje pejzażowe, a krajobrazom nadawał symboliczne wartości.        

Twórczość Joanny Wierusz-Kowalskiej ma swoje korzenie w malarstwie przedstawiającym pejzaże, martwe natury i studia postaci o uproszczonych formach; z biegiem czasu ustąpiły one miejsca kompozycjom abstrakcyjnym, w których, jak wielokrotnie artystka podkreślała, dążyła do oddania noszonych w sobie duchowych napięć i poszukiwała ukrytego w obrazach ich wewnętrznego światła.

 

Twórczość połączonych więzami rodzinnymi i powołaniem artystów prezentuje odmienne okresy historii polskiego malarstwa. Wiąże się ona z innymi ośrodkami artystycznymi, rozwijała się w innych uwarunkowaniach historycznych. Łączy ją talent i  pasja każdego z przedstawicieli malarskiego rodu Wieruszów-Kowalskich.

 

Otwarciu wystawy, które odbędzie  się 16 września 2015 r. o godzinie 16.00 w Pałacu na Zatroczu, towarzyszy międzynarodowa konferencja „Przestrzeń i czas”, w trakcie której polscy i litewscy historycy sztuki przedstawią wykłady o życiu artystycznym Wilna początku XX w. Konferencja rozpocznie się 17 września 2015 r. o godz. 10.00.

 

Kuratorem wystawy jest Eliza Ptaszyńska z Muzeum Okręgowego w Suwałkach. Obrazy na wystawę wypożyczono z Muzeum Okręgowego w Suwałkach, Muzeum Podlaskiego w Białymstoku, Muzeum Narodowego w Warszawie i od kolekcjonerów prywatnych.

Koordynatorem Projektu Zatrocze ze strony polskiej jest Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.


2015-09-12

Źródło: informacja prasowa



« powrót


„Między formą a treścią. Zakopiańska kolonia artystyczna” (Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym)

Na wystawie zaprezentowane zostało zakopiańskie środowisko artystyczne z okresu jego kształtowania i największego rozkwitu, tj. od 2. połowy XIX w. do 1939 r. Zakopane tamtego czasu jest znakomitym tłem do pokazania przemian, jakie nastąpiły w sztuce polskiej, od malarstwa sięgającego jeszcze okresu romantyzmu, poprzez realizm, Młodą Polskę aż do awangardowego formizmu.

czytaj więcej


Modernizm na Węgrzech 1900-1930

W Zamku Królewskim w Warszawie trwa wystawa „Modernizm na Węgrzech 1900-1930”, przygotowana we współpracy z Muzeum im. Janusa Pannoniusa w Peczu oraz Węgierskim Instytutem Kultury w Warszawie. Ekspozycja, stanowiąca zwieńczenie obchodów Roku Kultury Węgierskiej w Polsce, prezentowana będzie do 7 stycznia 2018 r.

czytaj więcej


„Biedermeier” – wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie

Ponad czterysta pięknych przedmiotów – obrazów, mebli, szkieł, porcelany, tkanin i strojów, biżuterii i bibelotów, którymi na co dzień otaczało się bogate mieszczaństwo od Wiednia po Wilno – zostało pokazanych w Muzeum Narodowym w Warszawie. Wystawa jest pierwszą w Polsce tak dużą prezentacją biedermeieru – sztuki i kultury mieszczańskiej w Europie Środkowej i Północnej w latach 1815–1848, pomiędzy Kongresem Wiedeńskim i Wiosną Ludów. Można ją oglądać w dniach 5.10.2017-7.01.2018. Zapraszamy do lektury tekstu kuratorek ekspozycji.

czytaj więcej


„Najcenniejsze. Kolekcja Książąt Czartoryskich”

Wystawa prezentowana w Arsenale Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie obejmuje 350 przedmiotów wybranych z liczącego 336 tys. muzealiów najstarszego polskiego muzeum. Ekspozycja będzie czynna do 8 kwietnia 2018 r. Towarzyszy jej bogato ilustrowany albumowy katalog.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI