home

Numer 7-8, 2017


zobacz spis treści

Numer 5-6, 2017


zobacz spis treści

Wydarzenia

Wystawa „Przestrzeń i czas” w Pałacu Tyszkiewiczów na Zatroczu na Litwie

Wystawa „Przestrzeń i czas”, goszcząca od 16 września 2015 r. do 8 września 2016 r. w Pałacu założenia pałacowo-parkowego na Zatroczu na Litwie (byłej ordynacji Tyszkiewiczów), jest już trzecią odsłoną wystaw czasowych w ramach „Projektu Zatrocze”, finansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP i Litewską Radę Kultury. „Przestrzeń i czas. Malarstwo Alfreda, Czesława i Joanny Wieruszów-Kowalskich” prezentuje dorobek malarski trzech pokoleń rodu Wieruszów-Kowalskich, Alfreda (1849 Suwałki–1915 Monachium), jego syna Czesława (1882 Monachium–1984 Warszawa) oraz Joanny (1930 Wilno–2005 Paryż), córki Czesława.

 

Drogi życia lub artystyczne zainteresowania tej trójki artystów zbiegają się na Wileńszczyźnie i w Wilnie. Alfred Wierusz-Kowalski swój największy sukces odniósł obrazem Wilki. W lutym na Litwie (Złoty Medal I Klasy na VI Międzynarodowej Wystawie w Glaspalast w 1892 r.). Najstarszy syn Alfreda Czesław związał się z Wileńszczyzną na trzydzieści parę lat, aktywnie uczestnicząc w jej życiu artystycznym. Wilno było rodzinnym miastem Joanny, córki Czesława.

 

Każde z artystów, pochodzących z różnych generacji i związanych z innym środowiskiem artystycznym – Alfred z Monachium, Czesław z Wilnem, a Joanna z Paryżem – reprezentowało odmienny nurt malarstwa.

 




Alfred Wierusz-Kowalski, „Orszak wieśniaków”, własność prywatna

 

Alfred Wierusz-Kowalski, przedstawiciel dziewiętnastowiecznego realizmu, malował sceny zaczerpnięte z życia polskiej wsi (sanny, wyjazdy do kościoła, powroty z jarmarków). Sławę przyniosły mu obrazy, których bohaterami były wilki.

Czesław Wierusz-Kowalski miał inne zainteresowania tematyczne. Wykształcony w Monachium i Paryżu, zdobył uznanie jako portrecista. Artysta równie chętnie tworzył kompozycje pejzażowe, a krajobrazom nadawał symboliczne wartości.        

Twórczość Joanny Wierusz-Kowalskiej ma swoje korzenie w malarstwie przedstawiającym pejzaże, martwe natury i studia postaci o uproszczonych formach; z biegiem czasu ustąpiły one miejsca kompozycjom abstrakcyjnym, w których, jak wielokrotnie artystka podkreślała, dążyła do oddania noszonych w sobie duchowych napięć i poszukiwała ukrytego w obrazach ich wewnętrznego światła.

 

Twórczość połączonych więzami rodzinnymi i powołaniem artystów prezentuje odmienne okresy historii polskiego malarstwa. Wiąże się ona z innymi ośrodkami artystycznymi, rozwijała się w innych uwarunkowaniach historycznych. Łączy ją talent i  pasja każdego z przedstawicieli malarskiego rodu Wieruszów-Kowalskich.

 

Otwarciu wystawy, które odbędzie  się 16 września 2015 r. o godzinie 16.00 w Pałacu na Zatroczu, towarzyszy międzynarodowa konferencja „Przestrzeń i czas”, w trakcie której polscy i litewscy historycy sztuki przedstawią wykłady o życiu artystycznym Wilna początku XX w. Konferencja rozpocznie się 17 września 2015 r. o godz. 10.00.

 

Kuratorem wystawy jest Eliza Ptaszyńska z Muzeum Okręgowego w Suwałkach. Obrazy na wystawę wypożyczono z Muzeum Okręgowego w Suwałkach, Muzeum Podlaskiego w Białymstoku, Muzeum Narodowego w Warszawie i od kolekcjonerów prywatnych.

Koordynatorem Projektu Zatrocze ze strony polskiej jest Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.


2015-09-12

Źródło: informacja prasowa



« powrót


„Józef Szermentowski – Franciszek Kostrzewski. Uczeń i pierwszy mistrz” – apel o udostępnienie dzieł na wystawę

Pod koniec 2017 r. Muzeum Narodowe w Kielcach zorganizuje wystawę przedstawiającą drogi twórcze dwóch wybitnych malarzy polskiego realizmu: Franciszka Kostrzewskiego (1826–1911) i Józefa Szermentowskiego (1833–1876), ich wpływ na rozwój malarstwa krajowego i ilustratorstwo, a także związki z regionem świętokrzyskim. Poszukiwane są dzieła tych twórców, które mogłyby wzbogacić wystawę.

czytaj więcej


„Najcenniejsze. Kolekcja Książąt Czartoryskich”

Wystawa prezentowana od 7 kwietnia w Arsenale Muzeum Książąt Czartoryskich przy ul. Pijarskiej 8 w Krakowie obejmuje 350 przedmiotów wybranych z liczącego dziś 336 tysięcy muzealiów najstarszego polskiego muzeum, założonego w 1801 r. w Puławach przez księżną Izabelę Czartoryską. Ekspozycja będzie czynna przez rok – do 8 kwietnia 2018 r. Towarzyszy jej bogato ilustrowany albumowy katalog.

czytaj więcej


„Radziwiłłowie. Biała. Podlasie”

Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej organizuje wystawę „Radziwiłłowie. Biała. Podlasie”, na którą złożą się liczne portrety i rodzinne pamiątki wchodzące w skład unikatowej kolekcji Macieja Radziwiłła, przedstawiciela jednego z potężniejszych magnackich rodów Wielkiego Księstwa Litewskiego i dawnej Rzeczypospolitej. Jej otwarcie uświetni Noc Muzeów 27 maja br.; pokaz potrwa do 5 listopada.

czytaj więcej


„Dama z gronostajem” od 19 maja w Muzeum Narodowym w Krakowie


Znana i lubiana „Dama z gronostajem” Leonarda da Vinci od Nocy Muzeów – 19 maja 2017 r. będzie prezentowana w Muzeum Narodowym w Krakowie. Do 22 czerwca wstęp na pokaz obrazu jest bezpłatny. Obraz jest własnością muzeum od 29 grudnia 2016 r., będzie eksponowany w specjalnie przygotowanym pomieszczeniu na I piętrze Gmachu Głównego MNK.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI