home

Numer 9-10, 2017


zobacz spis treści

Numer 7-8, 2017


zobacz spis treści

Wydarzenia

Kolorowe międzywojnie. Polskie malarstwo z lat 1918-1939 z kolekcji prywatnej

Muzeum Miasta Łodzi zaprasza na wystawę polskiej sztuki przedwojennej, przedstawiającej, tworzonej między wojnami światowymi XX wieku. Wystawę Kolorowe międzywojnie. Polskie malarstwo z lat 1918-1939 z kolekcji prywatnej można oglądać od 21 marca do 14 czerwca 2015 r. w Muzeum Miasta Łodzi w Aneksie Jednego Mistrza. Na tej kameralnej ekspozycji, tematycznie i stylistycznie dopowiadającej ofertę Galerii Mistrzów Polskich, znalazło się 31 prac wypożyczonych od prywatnego kolekcjonera: głównie obrazy olejne, wzbogacone przykładami gwaszu, pasteli i sangwiny. Autorzy obrazów to wybitni polscy malarze, reprezentujący najważniejsze style i kierunki artystycznych poszukiwań lat 1918-1939, jak: Tymon Niesiołowski (nowy klasycyzm), Eugeniusz Eibisch (koloryzm), Alicja Halicka, Mojżesz Kisling, Roman Kramsztyk (postimpresjonizm z kręgu École de Paris), Zbigniew Pronaszko (formizm),  Jan Gotard, Jan Wydra, Teresa Roszkowska (realizm Szkoły Warszawskiej, Bractwo Świętego Łukasza), Feliks Michał Wygrzywalski, Alfons Karpiński (nurt dekoracyjny). Na wystawie pokazano również dzieła indywidualności wymykających się jednoznacznym klasyfikacjom, takich jak Tadeusz Makowski czy Stanisław Ignacy Witkiewicz. Ciekawostką są obrazy łódzkich malarzy: Wacława Borowskiego, Maurycego Mędrzyckiego i Konstantego Mackiewicza.





Roman Kramsztyk, „Pejzaż z Coullioure we Francji”, ok. 1925, olej na płótnie, własność prywatna





Mojżesz Kisling, „Kutry w porcie”, 1935, olej na płótnie, własność prywatna


Łódzka prezentacja tego zbioru, obejmującego portrety, pejzaże, martwe natury, akt, sceny rodzajowe, jest wystawienniczym debiutem, a zarazem przyczynkiem do prowadzonych przez Muzeum badań nad lokalnym kolekcjonerstwem prywatnym. Tytuł wystawy: Kolorowe międzywojnie – odnosi się zaś do różnorodności stylistycznej i warsztatowej polskiego malarstwa oraz wielości kierunków jego poszukiwań z tego okresu. Dotyczy to zarówno sztuki powstającej na terenie odrodzonej II RP w środowiskach: warszawskim, krakowskim, wileńskim, zakopiańskim, jak i w Paryżu, gdzie w międzywojniu mieszkała znacząca grupa rodaków związanych ze środowiskiem École de Paris. Polscy artyści po pierwszej wojnie światowej aktywnie włączyli się w kształtowanie nowoczesności, rezygnując z narodowej martyrologii na rzecz poszukiwania wartości uniwersalnych, ponadlokalnych czym wpisali się w rozwój sztuki europejskiej, a wielu z nich udało się wypracować oryginalny styl i zrobić międzynarodową karierę.





Wacław Borowski, „Scena antyczna”, lata 20./30. XX wieku, gwasz, papier,własność prywatna


Po zakończeniu prezentacji w Łodzi wystawa będzie pokazywana w Muzeum Lubelskim w Lublinie od 19 czerwca do 23 sierpnia 2015 roku.


Monika Nowakowska – kurator wystawy


2015-03-27



« powrót


„Między formą a treścią. Zakopiańska kolonia artystyczna” (Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym)

Na wystawie zaprezentowane zostało zakopiańskie środowisko artystyczne z okresu jego kształtowania i największego rozkwitu, tj. od 2. połowy XIX w. do 1939 r. Zakopane tamtego czasu jest znakomitym tłem do pokazania przemian, jakie nastąpiły w sztuce polskiej, od malarstwa sięgającego jeszcze okresu romantyzmu, poprzez realizm, Młodą Polskę aż do awangardowego formizmu.

czytaj więcej


Modernizm na Węgrzech 1900-1930

W Zamku Królewskim w Warszawie trwa wystawa „Modernizm na Węgrzech 1900-1930”, przygotowana we współpracy z Muzeum im. Janusa Pannoniusa w Peczu oraz Węgierskim Instytutem Kultury w Warszawie. Ekspozycja, stanowiąca zwieńczenie obchodów Roku Kultury Węgierskiej w Polsce, prezentowana będzie do 7 stycznia 2018 r.

czytaj więcej


„Biedermeier” – wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie

Ponad czterysta pięknych przedmiotów – obrazów, mebli, szkieł, porcelany, tkanin i strojów, biżuterii i bibelotów, którymi na co dzień otaczało się bogate mieszczaństwo od Wiednia po Wilno – zostało pokazanych w Muzeum Narodowym w Warszawie. Wystawa jest pierwszą w Polsce tak dużą prezentacją biedermeieru – sztuki i kultury mieszczańskiej w Europie Środkowej i Północnej w latach 1815–1848, pomiędzy Kongresem Wiedeńskim i Wiosną Ludów. Można ją oglądać w dniach 5.10.2017-7.01.2018. Zapraszamy do lektury tekstu kuratorek ekspozycji.

czytaj więcej


„Najcenniejsze. Kolekcja Książąt Czartoryskich”

Wystawa prezentowana w Arsenale Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie obejmuje 350 przedmiotów wybranych z liczącego 336 tys. muzealiów najstarszego polskiego muzeum. Ekspozycja będzie czynna do 8 kwietnia 2018 r. Towarzyszy jej bogato ilustrowany albumowy katalog.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI