home

Numer 5-6, 2018


zobacz spis treści

Numer 3-4, 2018


zobacz spis treści

Wydarzenia

Kolorowe międzywojnie. Polskie malarstwo z lat 1918-1939 z kolekcji prywatnej

Muzeum Miasta Łodzi zaprasza na wystawę polskiej sztuki przedwojennej, przedstawiającej, tworzonej między wojnami światowymi XX wieku. Wystawę Kolorowe międzywojnie. Polskie malarstwo z lat 1918-1939 z kolekcji prywatnej można oglądać od 21 marca do 14 czerwca 2015 r. w Muzeum Miasta Łodzi w Aneksie Jednego Mistrza. Na tej kameralnej ekspozycji, tematycznie i stylistycznie dopowiadającej ofertę Galerii Mistrzów Polskich, znalazło się 31 prac wypożyczonych od prywatnego kolekcjonera: głównie obrazy olejne, wzbogacone przykładami gwaszu, pasteli i sangwiny. Autorzy obrazów to wybitni polscy malarze, reprezentujący najważniejsze style i kierunki artystycznych poszukiwań lat 1918-1939, jak: Tymon Niesiołowski (nowy klasycyzm), Eugeniusz Eibisch (koloryzm), Alicja Halicka, Mojżesz Kisling, Roman Kramsztyk (postimpresjonizm z kręgu École de Paris), Zbigniew Pronaszko (formizm),  Jan Gotard, Jan Wydra, Teresa Roszkowska (realizm Szkoły Warszawskiej, Bractwo Świętego Łukasza), Feliks Michał Wygrzywalski, Alfons Karpiński (nurt dekoracyjny). Na wystawie pokazano również dzieła indywidualności wymykających się jednoznacznym klasyfikacjom, takich jak Tadeusz Makowski czy Stanisław Ignacy Witkiewicz. Ciekawostką są obrazy łódzkich malarzy: Wacława Borowskiego, Maurycego Mędrzyckiego i Konstantego Mackiewicza.





Roman Kramsztyk, „Pejzaż z Coullioure we Francji”, ok. 1925, olej na płótnie, własność prywatna





Mojżesz Kisling, „Kutry w porcie”, 1935, olej na płótnie, własność prywatna


Łódzka prezentacja tego zbioru, obejmującego portrety, pejzaże, martwe natury, akt, sceny rodzajowe, jest wystawienniczym debiutem, a zarazem przyczynkiem do prowadzonych przez Muzeum badań nad lokalnym kolekcjonerstwem prywatnym. Tytuł wystawy: Kolorowe międzywojnie – odnosi się zaś do różnorodności stylistycznej i warsztatowej polskiego malarstwa oraz wielości kierunków jego poszukiwań z tego okresu. Dotyczy to zarówno sztuki powstającej na terenie odrodzonej II RP w środowiskach: warszawskim, krakowskim, wileńskim, zakopiańskim, jak i w Paryżu, gdzie w międzywojniu mieszkała znacząca grupa rodaków związanych ze środowiskiem École de Paris. Polscy artyści po pierwszej wojnie światowej aktywnie włączyli się w kształtowanie nowoczesności, rezygnując z narodowej martyrologii na rzecz poszukiwania wartości uniwersalnych, ponadlokalnych czym wpisali się w rozwój sztuki europejskiej, a wielu z nich udało się wypracować oryginalny styl i zrobić międzynarodową karierę.





Wacław Borowski, „Scena antyczna”, lata 20./30. XX wieku, gwasz, papier,własność prywatna


Po zakończeniu prezentacji w Łodzi wystawa będzie pokazywana w Muzeum Lubelskim w Lublinie od 19 czerwca do 23 sierpnia 2015 roku.


Monika Nowakowska – kurator wystawy


2015-03-27



« powrót


„Portrety królów i wybitnych Polaków”

Najnowszą pozycją wydaną nakładem warszawskiej Fundacji Hereditas jest książka autorstwa Wojciecha Przybyszewskiego Portrety królów i wybitnych Polaków. Serie wydawnicze z lat 1820-1864. Tematem książki są litografie wydawane w tym czasie w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wydawnictw portretowych.

czytaj więcej


„Cień czasu”: wystawa wokół zegarów słonecznych w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce

Wystawa przygotowana w wyniku badań nad zegarem słonecznym stojącym na dziedzińcu pałacowym w Kozłówce ma przybliżyć zwiedzającym historię oraz różnorodność tego typu najstarszych przyrządów pomiaru czasu. Istotną jej częścią będzie ukazanie zegarów znajdujących się na terenie Lubelszczyzny, a zwłaszcza tych związanych z osobami astronoma Jana Baranowskiego i jego brata, biskupa lubelskiego Walentego Baranowskiego, oraz ich związków z właścicielem Kozłówki, Konstantym Zamoyskim. Będą tu też zaprezentowane różnego rodzaju słoneczne zegary przenośne, a także przyrządy służące do ich wykreślania.

czytaj więcej


Inauguracja Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego

Rok 2018 jest Europejskim Rokiem Dziedzictwa Kulturowego. Inauguracja projektu nastąpiła 8 grudnia 2017 r. w Mediolanie. W ramach Roku zaplanowano wiele ciekawych wydarzeń, a organizacje realizujące w 2018 r. projekty związane z tematyką dziedzictwa będą mogły ubiegać się o oficjalny patronat ERDK2018.

czytaj więcej


„Dama z gronostajem” od 19 maja w Muzeum Narodowym w Krakowie

Znana i lubiana „Dama z gronostajem” Leonarda da Vinci od Nocy Muzeów – 19 maja 2017 r. – jest prezentowana w Muzeum Narodowym w Krakowie. Obraz jest własnością muzeum od 29 grudnia 2016 r., będzie eksponowany w specjalnie przygotowanym pomieszczeniu na I piętrze Gmachu Głównego MNK.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI