home

Numer 9-10, 2017


zobacz spis treści

Numer 7-8, 2017


zobacz spis treści

Wydarzenia

Wytwórnia wyrobów ceramicznych „Steatyt” w Katowicach

Wystawa „Wytwórnia wyrobów ceramicznych »Steatyt« w Katowicach” przygotowana przez Muzeum Narodowe we Wrocławiu jest efektem projektu badawczego poświęconego działalności tej wytwórni, który dr Barbara Banaś realizowała w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Na ekspozycji zaprezentowanych zostanie około 200 obiektów z prywatnej kolekcji. Potrwa ona od 22 kwietnia do 31 maja 2015 r.





Serwis, lata 60. XX w., Wytwórnia Wyrobów Ceramicznych „Steatyt” w Katowicach, kolekcja prywatna


Wytwórnia Wyrobów Ceramicznych „Steatyt” w Katowicach była jednym z niewielu prywatnych zakładów porcelany działających w okresie PRL. Założona przez Zygmunta Buksowicza, istniała od 1947 do 1994 r., produkując drobne przedmioty użytkowe: wazony, serwisy do kawy, popielniczki oraz tzw. galanterię, czyli figurki, pochłaniacze zapachów, oprawy do lamp. W pierwszym okresie działalności, w latach pięćdziesiątych XX w., wytwarzano przede wszystkim kopie mniej lub bardziej popularnych wzorów znanych europejskich wytwórni, m.in. Rosenthala i Lorenza Hutschenreuthera. Okres prosperity „Steatytu” przypada na lata sześćdziesiąte XX w. Wtedy właśnie do głosu dochodzi projektancka inwencja Buksowicza i jego współpracownic, którzy starają się wpisać w cieszący się coraz większym zainteresowaniem nowoczesny nurt wzornictwa i proponują coraz to wymyślniejsze kształty i wzory. Dynamiczny, asymetryczny kształt, odważna kolorystyka, wyrazisty dekor to elementy, które rozpoznawano jako wyznaczniki nowoczesnego stylu. Aspirujące do „bycia nowoczesnymi” wyroby potocznie często określano mianem „pikasów”.





Dzbanki, lata 60. XX w., Wytwórnia Wyrobów Ceramicznych „Steatyt” w Katowicach, kolekcja prywatna





Figurki „Ptaki w splocie”, lata 60. XX w., Wytwórnia Wyrobów Ceramicznych „Steatyt” w Katowicach, kolekcja prywatna


Przygotowywane w „Steatycie” wzory zdecydowanie różnią się od ówczesnej produkcji rodzimych państwowych fabryk porcelany i porcelitu. Na uwagę zasługują zwłaszcza serwisy do kawy o ekscentrycznych, dynamicznych kształtach. Te kreacje „Steatytu” całkowicie zrywają z tradycyjnym formami naczyniowymi – korpusy dzbanków o skomplikowanych przekrojach przypominają fantazyjne rzeźby. W ofercie pojawiają się także kolekcje powyginanych wazonów i dzbanków dekorowanych wyrazistymi malaturami w kolorach czerwieni, kobaltu, zieleni, zazwyczaj dopełnione złotem. Katowickie wyroby stają się łatwo rozpoznawalne także dzięki dekoracjom fakturowym, których zadaniem jest zakamuflowanie niedostatków i wad porcelany. Buksowicz proponuje swoim odbiorcom także całkowicie dotąd na polskim rynku nieznane tzw. lampki – pochłaniacze zapachów. Były to lampki figuralne – sowy na książkach, terierki ze szklanymi oczkami czy fantazyjne ryby. W porcelanowym korpusie ukryty był pojemniczek na wodę kolońską, która ogrzewana ciepłem żarówki wydzielała zapach.





Forma dekoracyjna, lata 60. XX w., Wytwórnia Wyrobów Ceramicznych „Steatyt” w Katowicach, kolekcja prywatna


Wytwórnia ze zmiennym powodzeniem działała do początku lat dziewięćdziesiątych XX w. Dziś jednak największym zainteresowaniem kolekcjonerów cieszą się jej wcześniejsze wyroby, te z lat sześćdziesiątych. Porcelana ze „Steatytu” pojawia się nie tylko na portalach aukcyjnych, ale i w ofercie poważnych domów aukcyjnych. W 2013 r. działalność katowickiego „Steatytu” wpisana została na listę „ikon dizajnu województwa śląskiego”.





Talerzyk naścienny „Dziewczyna z kotkiem”, lata 60. XX w., Wytwórnia Wyrobów Ceramicznych „Steatyt” w Katowicach, kolekcja prywatna


Wystawie towarzyszy obszerny, bogato ilustrowany katalog będący monografią działalności katowickiej wytwórni „Steatyt” autorstwa Barbary Banaś.


Źródło: informacja prasowa

2015-04-14



« powrót


„Między formą a treścią. Zakopiańska kolonia artystyczna” (Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym)

Na wystawie zaprezentowane zostało zakopiańskie środowisko artystyczne z okresu jego kształtowania i największego rozkwitu, tj. od 2. połowy XIX w. do 1939 r. Zakopane tamtego czasu jest znakomitym tłem do pokazania przemian, jakie nastąpiły w sztuce polskiej, od malarstwa sięgającego jeszcze okresu romantyzmu, poprzez realizm, Młodą Polskę aż do awangardowego formizmu.

czytaj więcej


Modernizm na Węgrzech 1900-1930

W Zamku Królewskim w Warszawie trwa wystawa „Modernizm na Węgrzech 1900-1930”, przygotowana we współpracy z Muzeum im. Janusa Pannoniusa w Peczu oraz Węgierskim Instytutem Kultury w Warszawie. Ekspozycja, stanowiąca zwieńczenie obchodów Roku Kultury Węgierskiej w Polsce, prezentowana będzie do 7 stycznia 2018 r.

czytaj więcej


„Biedermeier” – wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie

Ponad czterysta pięknych przedmiotów – obrazów, mebli, szkieł, porcelany, tkanin i strojów, biżuterii i bibelotów, którymi na co dzień otaczało się bogate mieszczaństwo od Wiednia po Wilno – zostało pokazanych w Muzeum Narodowym w Warszawie. Wystawa jest pierwszą w Polsce tak dużą prezentacją biedermeieru – sztuki i kultury mieszczańskiej w Europie Środkowej i Północnej w latach 1815–1848, pomiędzy Kongresem Wiedeńskim i Wiosną Ludów. Można ją oglądać w dniach 5.10.2017-7.01.2018. Zapraszamy do lektury tekstu kuratorek ekspozycji.

czytaj więcej


„Najcenniejsze. Kolekcja Książąt Czartoryskich”

Wystawa prezentowana w Arsenale Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie obejmuje 350 przedmiotów wybranych z liczącego 336 tys. muzealiów najstarszego polskiego muzeum. Ekspozycja będzie czynna do 8 kwietnia 2018 r. Towarzyszy jej bogato ilustrowany albumowy katalog.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI