home

Numer 7-8, 2017


zobacz spis treści

Numer 5-6, 2017


zobacz spis treści

Wydarzenia

Wystawa „Teodor Axentowicz – Ormianin polski w Paryżu, Krakowie, Zakopanem...”

Od 6 marca do 28 czerwca 2015 r. w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli będzie można obejrzeć  70 prac – obrazów olejnych, pasteli, rysunków – Teodora Axentowicza, jednego z najwybitniejszych twórców Młodej Polski. Na ekspozycji „Teodor Axentowicz – Ormianin polski w Paryżu, Krakowie, Zakopanem...” zaprezentowane zostanie nieznane oblicze artysty: twórcy europejskiego, obywatela świata, swobodnie czerpiącego nie tylko z archaicznego folkloru, lecz przede wszystkim ze współczesnej mu sztuki światowej i japońskiej. Po raz pierwszy zostaną przedstawione nieznane obrazy i niepublikowane materiały archiwalne z kolekcji prywatnych.


Teodor Axentowicz (1859-1938) zajmuje szczególne i indywidualne miejsce wśród malarzy Młodej Polski. Ten polski Ormianin uczestniczył w życiu kulturalnym ówczesnej elity artystycznej i intelektualnej Paryża i Londynu, a także Krakowa i Zakopanego. Znany jest przede wszystkim zarówno jako mistrz powabnych kobiecych pastelowych portretów, jak i piewca huculskiego, kresowego folkloru, żywo zainteresowany kulturą, historią, religią Ormian, z których się wywodził.





Przez trzydzieści lat pracował na stanowisku profesora w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, był także jej rektorem. Pełnił również inne zaszczytne funkcje, które świadczyły o zaufaniu i popularności, jakimi cieszył się wśród sobie współczesnych. Dodajmy, że we wrześniu 1900 r. był obecny na ślubie Stanisława Wyspiańskiego, a w listopadzie w podkrakowskich Bronowicach uczestniczył w najsłynniejszym weselu polskim: Lucjana Rydla i Jadwigi Mikołajczykówny.


Ukończył akademię monachijską, następnie studiował w Paryżu, w pracowni wziętego portrecisty Charles’a Émile’a-Augusta Duranda [Carolusa-Durana], gdzie doskonalił swoje umiejętności warsztatowe. Indywidualny styl Axentowicza ukształtował sławny wówczas Włoch Giovanni Boldini oraz Amerykanin James Whistler. Axentowicz stał się niemal wzorcową postacią zdobywającej uznanie sztuki secesyjnej, której był jednym z najlepszych przedstawicieli na ziemiach polskich.


Zainteresowany był kulturą, historią, religią Ormian. W 1895 r. zaprojektował – niezrealizowany – witraż dla katedry ormiańskiej we Lwowie. Później, w 1906 r., poproszony przez biskupa Józefa Teodorowicza zaprojektował dla tej samej świątyni ołtarz i ambonę oraz mozaiki w centralnej absydzie katedry, niestety także niezrealizowane. Stworzył ponadto dzieła odwołujące się do świetnej historii Ormian, malując obrazy: Chrzest Armenii (Chrzest Ormian; 1900) i Ormianie w Polsce (1930). Ten pierwszy obraz powstał na zamówienie księdza Kościoła ormiańskiego Karola Bogdanowicza z Suczawy na Bukowinie i ukazywał świętego Grzegorza udzielającego chrztu królowi Tyrydatesowi III. Nieco zapomniana postać artysty może stać się znakomitym powodem do przypomnienia wielowiekowych związków polsko-ormiańskich, a nawet stać się ich symbolem.


Twórczość artysty przedstawiona zostanie w siedmiu tematycznych przestrzeniach: Warsztat: szkice – studia – fotografie – przedstawia warsztat artysty, pierwsze szkice i studia z okresu monachijskiego i paryskiego, dokumentację fotograficzną ukazującą jego pracownię malarską oraz fotografie wykonane w latach dwudziestych XX w., które służyły mu jako „szkice” do obrazów; Święto Jordanu i japonizm inspiracje sztuką japońską w obrazach z życia Hucułów; Chrzest Armenii – wątki ormiańskie; kolejna przestrzeń: Firma portretowa prezentuje Axentowicza jako jednego z największych portrecistów Młodej Polski; Dzieci w ogrodzie ujawniają inny aspekt jego twórczości portretowej: liryczne, intymne wizerunki dzieci; Anioł Śmierci przedstawia mniej znane tematy związane ze śmiercią, starością i przemijaniem. Projektant ukazuje działalność Axentowicza jako grafika i aranżera wystaw.


Do wystawy opracowany został bardzo bogaty program warsztatów ze sztuki, na który organizatorzy zapraszają wszystkich – dzieci, dorosłych i całe rodziny; przygotowano także zajęcia dla osób niepełnosprawnych. Szczegółowe informacje na temat odbywających się działań edukacyjnych można znaleźć na stronie http://www.muzeum.stalowawola.pl.


Otwarciu wystawy 6 marca 2015 r. towarzyszyć będzie kiermasz wydawnictw Muzeum w promocyjnych cenach.


Wystawa czynna: pon.: 8.00-15.00, wt.: 8.00-18.00, śr., czw., pt.: 8.00-15.00, niedz.: 16.00-19.00 (w soboty nieczynna).



« powrót


„Józef Szermentowski – Franciszek Kostrzewski. Uczeń i pierwszy mistrz” – apel o udostępnienie dzieł na wystawę

Pod koniec 2017 r. Muzeum Narodowe w Kielcach zorganizuje wystawę przedstawiającą drogi twórcze dwóch wybitnych malarzy polskiego realizmu: Franciszka Kostrzewskiego (1826–1911) i Józefa Szermentowskiego (1833–1876), ich wpływ na rozwój malarstwa krajowego i ilustratorstwo, a także związki z regionem świętokrzyskim. Poszukiwane są dzieła tych twórców, które mogłyby wzbogacić wystawę.

czytaj więcej


„Najcenniejsze. Kolekcja Książąt Czartoryskich”

Wystawa prezentowana od 7 kwietnia w Arsenale Muzeum Książąt Czartoryskich przy ul. Pijarskiej 8 w Krakowie obejmuje 350 przedmiotów wybranych z liczącego dziś 336 tysięcy muzealiów najstarszego polskiego muzeum, założonego w 1801 r. w Puławach przez księżną Izabelę Czartoryską. Ekspozycja będzie czynna przez rok – do 8 kwietnia 2018 r. Towarzyszy jej bogato ilustrowany albumowy katalog.

czytaj więcej


„Radziwiłłowie. Biała. Podlasie”

Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej organizuje wystawę „Radziwiłłowie. Biała. Podlasie”, na którą złożą się liczne portrety i rodzinne pamiątki wchodzące w skład unikatowej kolekcji Macieja Radziwiłła, przedstawiciela jednego z potężniejszych magnackich rodów Wielkiego Księstwa Litewskiego i dawnej Rzeczypospolitej. Jej otwarcie uświetni Noc Muzeów 27 maja br.; pokaz potrwa do 5 listopada.

czytaj więcej


„Dama z gronostajem” od 19 maja w Muzeum Narodowym w Krakowie


Znana i lubiana „Dama z gronostajem” Leonarda da Vinci od Nocy Muzeów – 19 maja 2017 r. będzie prezentowana w Muzeum Narodowym w Krakowie. Do 22 czerwca wstęp na pokaz obrazu jest bezpłatny. Obraz jest własnością muzeum od 29 grudnia 2016 r., będzie eksponowany w specjalnie przygotowanym pomieszczeniu na I piętrze Gmachu Głównego MNK.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI