home

Numer 9-10, 2017


zobacz spis treści

Numer 7-8, 2017


zobacz spis treści

Wydarzenia

Cykl rzeźb „Cztery pory roku” powrócił do Pałacu Przebendowskich

26 lutego 2015 r. odbyła się uroczystość przekazania do zbiorów Muzeum Niepodległości w Warszawie czterech rzeźb, które stanowiły ozdobę Pałacu Przebendowskich/Radziwiłłów, obecną siedzibę Muzeum. Rzeźby nieznanego autorstwa wykonane zostały na polecenie Jana Zawiszy, który zakupił pałac w 1863 r. Były one umieszczone na cokołach i zdobiły prostokątny taras ogrodowy znajdujący się od wschodniej strony budynku. Zgodnie z ówczesnymi upodobaniami epoki oraz archeologicznymi zainteresowaniami Jana Zawiszy, rzeźby były kopiami antycznych marmurów.




Wiosna





Lato


Cykl czterech rzeźb, wykonanych z białego marmuru kararyjskiego, to personifikacje pór roku. Postacie zaprezentowane są w kontrapoście, w długich, pofałdowanych antycznych szatach. Wiosna przedstawiona została z wieńcem kwiatów na głowie oraz z bukietem w prawej dłoni. Lato symbolizuje kobieta odsłaniająca lewą pierś i bark, z wieńcem kłosów zboża na głowie, w lewej dłoni trzymająca róg obfitości, w prawej zaś kiść owoców. Jesień natomiast to postać kobiety trzymająca w prawej dłoni owoce, będące symbolem plonów jesiennych. Zima ukazana została jako sędziwy mężczyzna, z brodą, w szacie z kapturem nasuniętym na głowę i rękoma skrzyżowanymi na piersi. Rzeźby obrazowały ciągłość i jednocześnie kolejność zmian pór roku. Symbolizowały zarazem związek życia z naturą.





Jesień





Zima


Rzeźby do sierpniowych dni 1944 r. zdobiły taras pałacowy. W czasie powstania warszawskiego pałac znalazł się na linii frontu i został zniszczony w prawie siedemdziesięciu procentach. Podczas odgruzowywania odnaleziono rzeźby i przekazano m.in. do Muzeum Historycznego Miasta Stołecznego Warszawy. Po kilkudziesięciu latach wszystkie cztery rzeźby powróciły do Pałacu Przebendowskich/Radziwiłów. Ich uroczyste przekazanie odbyło się w ramach nowego cyklu przygotowanego przez Muzeum Niepodległości „Odzyskane dziedzictwo”.


2014-03-11



« powrót


„Między formą a treścią. Zakopiańska kolonia artystyczna” (Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym)

Na wystawie zaprezentowane zostało zakopiańskie środowisko artystyczne z okresu jego kształtowania i największego rozkwitu, tj. od 2. połowy XIX w. do 1939 r. Zakopane tamtego czasu jest znakomitym tłem do pokazania przemian, jakie nastąpiły w sztuce polskiej, od malarstwa sięgającego jeszcze okresu romantyzmu, poprzez realizm, Młodą Polskę aż do awangardowego formizmu.

czytaj więcej


Modernizm na Węgrzech 1900-1930

W Zamku Królewskim w Warszawie trwa wystawa „Modernizm na Węgrzech 1900-1930”, przygotowana we współpracy z Muzeum im. Janusa Pannoniusa w Peczu oraz Węgierskim Instytutem Kultury w Warszawie. Ekspozycja, stanowiąca zwieńczenie obchodów Roku Kultury Węgierskiej w Polsce, prezentowana będzie do 7 stycznia 2018 r.

czytaj więcej


„Biedermeier” – wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie

Ponad czterysta pięknych przedmiotów – obrazów, mebli, szkieł, porcelany, tkanin i strojów, biżuterii i bibelotów, którymi na co dzień otaczało się bogate mieszczaństwo od Wiednia po Wilno – zostało pokazanych w Muzeum Narodowym w Warszawie. Wystawa jest pierwszą w Polsce tak dużą prezentacją biedermeieru – sztuki i kultury mieszczańskiej w Europie Środkowej i Północnej w latach 1815–1848, pomiędzy Kongresem Wiedeńskim i Wiosną Ludów. Można ją oglądać w dniach 5.10.2017-7.01.2018. Zapraszamy do lektury tekstu kuratorek ekspozycji.

czytaj więcej


„Najcenniejsze. Kolekcja Książąt Czartoryskich”

Wystawa prezentowana w Arsenale Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie obejmuje 350 przedmiotów wybranych z liczącego 336 tys. muzealiów najstarszego polskiego muzeum. Ekspozycja będzie czynna do 8 kwietnia 2018 r. Towarzyszy jej bogato ilustrowany albumowy katalog.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI