home

Numer 5-6, 2019


zobacz spis treści

Numer 3-4, 2019


zobacz spis treści

Wydarzenia

Unikatowa kolekcja ze zbiorów KUL na wystawie w Kazimierzu Dolnym

Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym przygotowało wspólnie z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Jana Pawła II wystawę czasową pt. „Aby to piękno służyło innym... Kolekcja Olgi i Tadeusza Litawińskich”. Prezentowana jest na niej wybitna, jednak ciągle mało znana kolekcja sztuki. W Galerii Wystaw Czasowych przy kazimierskim Rynku 19 podziwiać można ponad 400 dzieł, w tym cenne obrazy i ciekawe przykłady rzemiosła artystycznego.


Zakopiańska kolekcja Olgi i Tadeusza Litawińskich została przekazana do KUL 30 lat temu, zgodnie z wolą darczyńców: „aby to piękno, które stanowiło sens ich życia, które tak bardzo kochali, służyło innym, a przede wszystkim adeptom i miłośnikom sztuki jako materiał pomocniczy w studiach na KUL”. W zbiorach Uniwersytetu znalazło się około 70% obiektów z ich kolekcji. Pozostałe uległy rozproszeniu jeszcze za życia darczyńców. Założeniem prezentowanej wystawy jest możliwie pełna rekonstrukcja historycznej kolekcji w oparciu o zbiory muzealne KUL, zasoby polskich muzeów oraz dzieła należące do kolekcjonerów prywatnych.





Jacek Malczewski, „Portret Sobiesława Bystrzyńskiego”, 1890, własność prywatna, fot. Jerzy Szot





Jerzy Turnau, „Kwiat jabłoni”, 1918, Zbiory KUL, fot. Ireneusz Marciszuk


Na ekspozycji znalazły się dzieła m.in. Olgi Boznańskiej, Cécile Chalus, Stanisława Chlebowskiego, Wojciecha Flecka, Maurycego Gottlieba, Jacka Malczewskiego, Rafała Malczewskiego, Piotra Michałowskiego, Władysława Skoczylasa, Włodzimierza Tetmajera czy Leona Wyczółkowskiego. Obrazom wybitnych artystów towarzyszy prezentacja cennych przykładów europejskiej porcelany, brązów, szkła i innych wyrobów rzemiosła artystycznego. Znalazły się wśród nich porcelanowe wyroby z Miśni czy unikatowe wazy chińskie.


Tadeusz Litawiński, inżynier budownictwa, kolekcjoner i znawca sztuki, urodził się 8 maja 1902 roku w Krakowie-Podgórzu. Pasję zbieracką zaczął rozwijać już w czasach studenckich. Prawdziwy rozkwit kolekcji nastąpił jednak po 1928 r., kiedy to Litawiński ze względu na problemy zdrowotne przeniósł się na stałe do Zakopanego. Tworzenie kolekcji, w której znalazły się przede wszystkim obrazy artystów polskich z przełomu XIX i XX wieku, ale także dzieła mistrzów włoskich, francuskich i flamandzkich, przerwał wybuch drugiej wojny światowej. Większość dzieł sztuki zarekwirowali Niemcy, reszta uległa dewastacji. Litawiński rozpoczął odbudowywanie zbiorów po wojennej zawierusze, kiedy to powrócił do Zakopanego. Tym razem obok obrazów malarzy polskich zaczął gromadzić również cenne przykłady wyrobów rzemiosła artystycznego, w tym ceramiki, sreber, brązów i szkła. Apogeum rozwoju kolekcji przypadło na lata 1960-1973, kiedy to Litawiński dokonywał największej ilości zakupów. Ostatecznie zakopiańska kolekcja przybrała wszechstronny, wielodziałowy charakter, a jej wyraźnym rysem było zamiłowanie właściciela do dzieł o tematyce podhalańskiej i tatrzańskiej.





Cécile Chalus, „Portret kobiety w stroju japońskim”, Zbiory KUL, fot. Ireneusz Marciszuk


Wystawie w Muzeum Nadwiślańskim towarzyszy specjalnie przygotowana ścieżka edukacyjna dla osób niewidomych. Godne uwagi są także wydarzenia organizowane w ramach projektu badawczego pt. „Zakopane w Kazimierzu”, który ma na celu wskazać wpływ kultury podhalańskiej na środowisko artystyczne Kazimierza, szczególnie na płaszczyźnie architektury (realizacje Jana Koszczyca Witkiewicza), sztuki (działalność Władysława Skoczylasa) oraz wspólnego dla obu miejscowości zjawiska kolonii artystycznych.





Tadeusz Litawiński przy budowie Kopca Piłsudskiego, lata 30. XX w., fot. z Archiwum PZM (dar Ewy Januszkowskiej z Zakopanego)


Wystawa czynna jest codziennie od 22 kwietnia do 24 lipca 2016 r. w godz. 10.00-17.00. Więcej informacji znaleźć można na stronie internetowej Muzeum Nadwiślańskiego. „Spotkania z Zabytkami” są patronem medialnym wystawy.


2016-04-14

Źródło: informacje organizatorów



« powrót


Architektura ryglowa – wspólne dziedzictwo ANTIKON 2019

Organizatorzy zapraszają do udziału w XIX Polsko-Niemieckiej Konferencji i podróży studyjnej „Architektura ryglowa – wspólne dziedzictwo ANTIKON 2019”, o podtytule Regionalne typy budownictwa drewnianego – wyzwania konserwatorskie, która odbędzie się w dniach 16-18 września 2019 r. w Zagrodzie Kołodzieja w Zgorzelcu. Konferencji towarzyszy podróż studyjna z walorem in situ, która w tym roku będzie wiodła przez: (po stronie polskiej) Zgorzelec, Działoszyn, Bogatynię, (po stronie niemieckiej) Obercunnersdorf, Ebersbach, Eibau.

czytaj więcej


O stołach i bankietach pańskich. Jak ucztowano w dawnych wiekach

Od 4 czerwca do 29 września 2019 r. w Dawnym Pałacu Biskupów Krakowskich w Kielcach będzie prezentowana wystawa „O stołach i bankietach pańskich. Jak ucztowano w dawnych wiekach”. Pojawi się na niej kilkaset zabytków użyczonych z kilkunastu polskich muzeów.

czytaj więcej


Dar dla Muzeum Romantyzmu w Opinogórze

Muzeum Romantyzmu w Opinogórze wzbogaciło swoje zbiory dwoma niezwykle rzadkimi wydawnictwami: pierwszym wydaniem Irydiona (1836) i drugim Nie‑boskiej komedii (1837) Zygmunta Krasińskiego. Książeczki, obie w bardzo dobrym stanie, są współoprawione, z zachowaniem oryginalnego grzbieciku z tłoczonymi w skórze złoconymi napisami.

czytaj więcej


„Portrety królów i wybitnych Polaków”

Najnowszą pozycją wydaną nakładem warszawskiej Fundacji Hereditas jest książka autorstwa Wojciecha Przybyszewskiego Portrety królów i wybitnych Polaków. Serie wydawnicze z lat 1820-1864. Tematem książki są litografie wydawane w tym czasie w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wydawnictw portretowych.

czytaj więcej


„Cudo-Twórcy” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu


13 lipca 2018 r., w 70. rocznicę otwarcia Muzeum Narodowego we Wrocławiu, w gmachu tej instytucji otwarta zostanie nowa wystawa stała: „Cudo-Twórcy. Rzemiosło i sztuka zdobnicza – Sztuka Wschodu – Współczesna ceramika i szkło”.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI