home

Numer 9-10, 2019


zobacz spis treści

Numer 7-8, 2019


zobacz spis treści

Wydarzenia

Wystawa „Przestrzeń i czas” w Pałacu Tyszkiewiczów na Zatroczu na Litwie

Wystawa „Przestrzeń i czas”, goszcząca od 16 września 2015 r. do 8 września 2016 r. w Pałacu założenia pałacowo-parkowego na Zatroczu na Litwie (byłej ordynacji Tyszkiewiczów), jest już trzecią odsłoną wystaw czasowych w ramach „Projektu Zatrocze”, finansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP i Litewską Radę Kultury. „Przestrzeń i czas. Malarstwo Alfreda, Czesława i Joanny Wieruszów-Kowalskich” prezentuje dorobek malarski trzech pokoleń rodu Wieruszów-Kowalskich, Alfreda (1849 Suwałki–1915 Monachium), jego syna Czesława (1882 Monachium–1984 Warszawa) oraz Joanny (1930 Wilno–2005 Paryż), córki Czesława.

 

Drogi życia lub artystyczne zainteresowania tej trójki artystów zbiegają się na Wileńszczyźnie i w Wilnie. Alfred Wierusz-Kowalski swój największy sukces odniósł obrazem Wilki. W lutym na Litwie (Złoty Medal I Klasy na VI Międzynarodowej Wystawie w Glaspalast w 1892 r.). Najstarszy syn Alfreda Czesław związał się z Wileńszczyzną na trzydzieści parę lat, aktywnie uczestnicząc w jej życiu artystycznym. Wilno było rodzinnym miastem Joanny, córki Czesława.

 

Każde z artystów, pochodzących z różnych generacji i związanych z innym środowiskiem artystycznym – Alfred z Monachium, Czesław z Wilnem, a Joanna z Paryżem – reprezentowało odmienny nurt malarstwa.

 




Alfred Wierusz-Kowalski, „Orszak wieśniaków”, własność prywatna

 

Alfred Wierusz-Kowalski, przedstawiciel dziewiętnastowiecznego realizmu, malował sceny zaczerpnięte z życia polskiej wsi (sanny, wyjazdy do kościoła, powroty z jarmarków). Sławę przyniosły mu obrazy, których bohaterami były wilki.

Czesław Wierusz-Kowalski miał inne zainteresowania tematyczne. Wykształcony w Monachium i Paryżu, zdobył uznanie jako portrecista. Artysta równie chętnie tworzył kompozycje pejzażowe, a krajobrazom nadawał symboliczne wartości.        

Twórczość Joanny Wierusz-Kowalskiej ma swoje korzenie w malarstwie przedstawiającym pejzaże, martwe natury i studia postaci o uproszczonych formach; z biegiem czasu ustąpiły one miejsca kompozycjom abstrakcyjnym, w których, jak wielokrotnie artystka podkreślała, dążyła do oddania noszonych w sobie duchowych napięć i poszukiwała ukrytego w obrazach ich wewnętrznego światła.

 

Twórczość połączonych więzami rodzinnymi i powołaniem artystów prezentuje odmienne okresy historii polskiego malarstwa. Wiąże się ona z innymi ośrodkami artystycznymi, rozwijała się w innych uwarunkowaniach historycznych. Łączy ją talent i  pasja każdego z przedstawicieli malarskiego rodu Wieruszów-Kowalskich.

 

Otwarciu wystawy, które odbędzie  się 16 września 2015 r. o godzinie 16.00 w Pałacu na Zatroczu, towarzyszy międzynarodowa konferencja „Przestrzeń i czas”, w trakcie której polscy i litewscy historycy sztuki przedstawią wykłady o życiu artystycznym Wilna początku XX w. Konferencja rozpocznie się 17 września 2015 r. o godz. 10.00.

 

Kuratorem wystawy jest Eliza Ptaszyńska z Muzeum Okręgowego w Suwałkach. Obrazy na wystawę wypożyczono z Muzeum Okręgowego w Suwałkach, Muzeum Podlaskiego w Białymstoku, Muzeum Narodowego w Warszawie i od kolekcjonerów prywatnych.

Koordynatorem Projektu Zatrocze ze strony polskiej jest Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.


2015-09-12

Źródło: informacja prasowa



« powrót


Porcelana miśnieńska w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu – wystawa

Zamek Królewski na Wawelu zaprasza na wystawę czasową, na której zaprezentowane zostanie ponad 400 obiektów pochodzących z manufaktury w Miśni. Wawelski zbiór saskiej porcelany nie jest największy, ale na pewno najbardziej reprezentatywny w Polsce, nie ustępuje także kolekcjom europejskim. W obecnym kształcie kolekcja pozwala zobrazować najważniejsze aspekty produkcji manufaktury od jej początków aż po wiek XX.

czytaj więcej


Poszukiwane: prace Wacława Dobrowolskiego

Wacław Dobrowolski (1890-1969) to pochodzący z Kresów pedagog, publicysta i społecznik, a przy tym malarz i rysownik, który w latach 1927-1940 mieszkał i tworzył w Łodzi, a po wojnie związany był z Radomiem. W związku z planowaną na 2020 r. wystawą jego dzieł i pamiątek po nim trwają poszukiwania jego prac.

czytaj więcej


Dar dla Muzeum Romantyzmu w Opinogórze

Muzeum Romantyzmu w Opinogórze wzbogaciło swoje zbiory dwoma niezwykle rzadkimi wydawnictwami: pierwszym wydaniem Irydiona (1836) i drugim Nie‑boskiej komedii (1837) Zygmunta Krasińskiego. Książeczki, obie w bardzo dobrym stanie, są współoprawione, z zachowaniem oryginalnego grzbieciku z tłoczonymi w skórze złoconymi napisami.

czytaj więcej


„Portrety królów i wybitnych Polaków”

Najnowszą pozycją wydaną nakładem warszawskiej Fundacji Hereditas jest książka autorstwa Wojciecha Przybyszewskiego Portrety królów i wybitnych Polaków. Serie wydawnicze z lat 1820-1864. Tematem książki są litografie wydawane w tym czasie w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wydawnictw portretowych.

czytaj więcej


„Cudo-Twórcy” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu


13 lipca 2018 r., w 70. rocznicę otwarcia Muzeum Narodowego we Wrocławiu, w gmachu tej instytucji otwarta zostanie nowa wystawa stała: „Cudo-Twórcy. Rzemiosło i sztuka zdobnicza – Sztuka Wschodu – Współczesna ceramika i szkło”.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI