home

Numer 5-6, 2018


zobacz spis treści

Numer 3-4, 2018


zobacz spis treści

Wydarzenia

Pejzaże i studia Jana Stanisławskiego na wystawie w Łodzi

Wystawa „Jan Stanisławski – Mistrz młodopolskiego pejzażu” w Aneksie Jednego Mistrza w Muzeum Miasta Łodzi zorganizowana 110 lat po śmierci artysty obejmuje około 30 prac – miniaturowe pejzaże miejskie i wiejskie, impresyjne studia roślin i wody, nastrojowe nokturny. Ekspozycja potrwa od 29 marca do 25 czerwca 2017 r.





Jan Stanisławski, „Tenczyn – ruiny zamku”, niedatowany, olej, deska, 16x22,5 cm, własność prywatna


Prace na wystawę wypożyczono z Muzeum Narodowego w Krakowie, a także z handlowych galerii sztuki oraz od łódzkich kolekcjonerów prywatnych. Pochodzą z różnych okresów krótkiej acz intensywnej twórczości Jana Stanisławskiego: od początku lat 80. XIX wieku po rok 1906. Obrazy malowane są farbami olejnymi na płótnie, tekturze, desce lub kartonie, najczęściej impastami, ich wymiary wahają się od 12x21 do 54,5x100,5 cm. Dopełnienie malarstwa stanowią przykłady grafiki – kilka litografii barwnych i czarno-białych – powielające motywy z obrazów w syntetycznym ujęciu. Prace pogrupowano zgodnie z tematyką na widoki polskiej wsi, krajobrazy Ukrainy, motywy krakowskie, pejzaże z zagranicznych podróży (Włochy, Francja), studia roślin – prezentują one całe spektrum zainteresowań artysty i jego poszukiwania warsztatowe.





Jan Stanisławski „Topole”, litografia, papier, 22,5x13 cm, własność prywatna


Jan Stanisławski (1860-1907) to jeden z najwybitniejszych polskich malarzy pejzażystów, czołowy przedstawiciel młodopolskiego modernizmu, mistrz miniatury, w której wypracował własny, rozpoznawalny do dziś styl. To zarazem jeden z kluczowych pedagogów zreformowanej przez Juliana Fałata krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, w której prowadził katedrę pejzażu, zwaną też „szkołą Stanisławskiego”, kształcąc w niej kolejne pokolenie polskich pejzażystów, często kontynuatorów jego twórczości, jak np. łodzianin Henryk Szczygliński, ulubiony student Mistrza Jana.





Jan Stanisławski „Rozlewiska Dniepru”, ok. 1903-1905, olej, tektura, 23x32 cm, własność prywatna


Łódzkim wątkiem wystawy będą zbiory prywatne oraz kontekst Galerii Mistrzów Polskich, w której prezentowane są cztery prace Jana Stanisławskiego dokumentujące kolejne etapy jego artystycznych poszukiwań: wczesny szkic akwarelowy „Sterty siana” z 1880-1881 roku z okresu studiów akademickich w Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona w Warszawie; impresyjna weduta „Pont-Neuf w Paryżu” z lat 1885-1895, czyli okresu artystycznych podróży artysty po Europie w poszukiwaniu własnego stylu, oraz dwa przykłady dojrzałej twórczości malarskiej, reprezentujące młodopolski modernizm pejzaży z ulubionym motywem wodnym: „Pejzaż [Dniepr]” i „Brzegi Dniepru – pejzaż III. Ukraina” z lat 1903-1905.





Jan Stanisławski „Pont Neuf w Paryżu”, ok. 1885-1895, olej, deska, 14 × 9,2 cm, z kolekcji Krzysztofa Musiała


Źródło: informacja prasowa/ Monika Nowakowska – kurator

2017-03-28



« powrót


„Portrety królów i wybitnych Polaków”

Najnowszą pozycją wydaną nakładem warszawskiej Fundacji Hereditas jest książka autorstwa Wojciecha Przybyszewskiego Portrety królów i wybitnych Polaków. Serie wydawnicze z lat 1820-1864. Tematem książki są litografie wydawane w tym czasie w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wydawnictw portretowych.

czytaj więcej


„Cień czasu”: wystawa wokół zegarów słonecznych w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce

Wystawa przygotowana w wyniku badań nad zegarem słonecznym stojącym na dziedzińcu pałacowym w Kozłówce ma przybliżyć zwiedzającym historię oraz różnorodność tego typu najstarszych przyrządów pomiaru czasu. Istotną jej częścią będzie ukazanie zegarów znajdujących się na terenie Lubelszczyzny, a zwłaszcza tych związanych z osobami astronoma Jana Baranowskiego i jego brata, biskupa lubelskiego Walentego Baranowskiego, oraz ich związków z właścicielem Kozłówki, Konstantym Zamoyskim. Będą tu też zaprezentowane różnego rodzaju słoneczne zegary przenośne, a także przyrządy służące do ich wykreślania.

czytaj więcej


Inauguracja Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego

Rok 2018 jest Europejskim Rokiem Dziedzictwa Kulturowego. Inauguracja projektu nastąpiła 8 grudnia 2017 r. w Mediolanie. W ramach Roku zaplanowano wiele ciekawych wydarzeń, a organizacje realizujące w 2018 r. projekty związane z tematyką dziedzictwa będą mogły ubiegać się o oficjalny patronat ERDK2018.

czytaj więcej


„Dama z gronostajem” od 19 maja w Muzeum Narodowym w Krakowie

Znana i lubiana „Dama z gronostajem” Leonarda da Vinci od Nocy Muzeów – 19 maja 2017 r. – jest prezentowana w Muzeum Narodowym w Krakowie. Obraz jest własnością muzeum od 29 grudnia 2016 r., będzie eksponowany w specjalnie przygotowanym pomieszczeniu na I piętrze Gmachu Głównego MNK.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI