home

Numer 11-12, 2020


zobacz spis treści

Numer 9-10, 2020


zobacz spis treści

Wydarzenia

Wystawa „Opus Sacrum. Opus Profanum”

Po Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, która od 27.06 do 22.09 br. pokazywała 125 dzieł rodzimej sztuki z liczącego ponad 10 tysięcy pozycji zbioru Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki im. Borysa Woźnickiego, przyszła kolej na Łódź. W ramach XVII Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej księdzu Waldemarowi Sondce, dyrektorowi tej imprezy, udało się doprowadzić do skromniejszej ilościowo, ale równie imponującej jakościowo prezentacji fragmentu zasobów Lwowskiej Galerii, zatytułowanej „Opus Sacrum. Opus Profanum” obejmującej 58 obrazów malarskich, zrealizowanych od połowy XVIII stulecia do lat 20. XX w. Jak zapewniał podczas wernisażu Igor Chomyn, kustosz Lwowskiej Galerii, 10 prac z łódzkiej wystawy pokazywanych jest w Polsce po wojnie po raz pierwszy. Są to m.in. scena rodzajowa „Pasterze i krakus na koniu” z ok. 1849 roku Januarego Suchodolskiego (1797-1875) oraz „Melchizedek” Józefa Walla (1752/3-1798), całopostaciowy portret pokazywany tuż po konserwacji.





Witold Pruszkowski, „Madonna”, ok. 1890, olej, płótno, 191x134 cm, fot. Ilia Lewin (materiały Europejskiego Centrum Kultury Logos w Łodzi)


Tematycznie prezentację podzielić można na dwa dopełniające się wątki, zasugerowane przez tytuł ekspozycji. Sacrum reprezentuje otwierająca wystawę eteryczna „Madonna” z ok. 1890 roku pędzla Witolda Pruszkowskiego (1846-1896), „Pokłon trzech króli” barokowego malarza Szymona Czechowicza (1689-1775) czy inspirowana włoskim malarstwem renesansowym „Święta rodzina” pędzla związanego ze Lwowem Alojzego Rejchana (1807-1860). Na pograniczu Sacrum i Profanum sytuują się religijno-symboliczne kompozycje Jacka Malczewskiego (1854-1929): „Rycerz”, „Chrystus i Samarytanka”, „Chrystus przed Piłatem”, wszystkie z pierwszego dziesięciolecia XX w. (warto wspomnieć, że Lwowska Galeria posiada w sumie 68 obrazów i 18 rysunków oraz akwarel tego wybitnego symbolisty). Ciekawą grupę stanowią kompozycje odwołujące się do historii Polski i związanych z nią wybitnych postaci, takich jak królowa Jadwiga Andegaweńska, efektownie sportretowana przez Józefa Męcinę-Krzesza (1860-1934) w równie efektownej i monumentalnej ramie. Prawdziwą gratką dla miłośników twórczości Jana Matejki (1794-1893) będzie natomiast studencka kompozycja „Szymon Starowolski z Karolem Gustawem przed grobem Łokietka” z 1857 r., za którą przyszły mistrz malarstwa historycznego otrzymał stypendium krakowskiej ASP na dalsze studia w Monachium. 





Jacek Malczewski, „Chrystus i Samarytanka”, 1912, olej, tektura, 92x72,5 cm


Podobnych rarytasów i smaków na łódzkiej wystawie odnajdziemy więcej, dość wymienić autorów prac: Bernarda Belotta zw. Canaletto, Jana Bogumiła Plerscha, Aleksandra Lessera, Józefa Brandta, Julisza i Wojciecha Kossaków, Olgę Boznańską, Józefa Mehoffera, Jana Stanisławskiego, Władysława Ślewińskiego, Zygmunta Waliszewskiego, Jana Cybisa czy Henryka Siemiradzkiego (co ciekawe, obrazy tego wybitnego akademika Lwowska Galeria na stałe prezentuje w sali poświęconej malarstwu rosyjskiemu, co świadczy o randze jego sztuki na Wschodzie Europy). Ich malarskie propozycje dopełniają równie interesujące warsztatowo dzieła artystów związanych ze Lwowem: zafascynowanego huculszczyzną Kazimierza Sichulskiego, wybitnego portrecisty lwowskiej architektury Erno Erba (1878-1943) czy klasycyzującego pejzażysty Antoniego Lange (1779-1844). 


Czynna do 12 stycznia 2014 r. w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi ekspozycja „Opus Sacrum. Opus Profanum. Arcydzieła malarstwa polskiego ze zbiorów Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki” to doskonała okazja do spotkania z twórczością Mistrzów polskiej sztuki, głównie XIX-wiecznej, oraz do refleksji nad rolą i znaczeniem ich twórczości poza granicami naszego kraju, także współcześnie.


tekst: Monika Nowakowska



« powrót


Zakup i prenumerata SzZ w wersji cyfrowej

Od 2020 r. „Spotkania z Zabytkami” są dostępne w witrynie e-Kiosk.pl, gdzie można zamówić konkretne numery z tego roku lub prenumeratę czasopisma w wersji cyfrowej. Tym samym oferujemy Czytelnikom alternatywę dla zakupu wydań drukowanych. Niezmiennie udostępniamy także online, za darmo, całe zamknięte roczniki z lat ubiegłych (za pośrednictwem serwisów Polona oraz issuu.com).

czytaj więcej


Poszukiwane: prace Wacława Dobrowolskiego

Wacław Dobrowolski (1890-1969) to pochodzący z Kresów pedagog, publicysta i społecznik, a przy tym malarz i rysownik, który w latach 1927-1940 mieszkał i tworzył w Łodzi, a po wojnie związany był z Radomiem. W związku z planowaną na 2020 r. wystawą jego dzieł i pamiątek po nim trwają poszukiwania jego prac.

czytaj więcej


Poszukiwane: prace Stanisława Bohusz-Siestrzeńcewicza

Muzeum Okręgowe w Suwałkach przygotowuje wystawę twórczości Stanisława Bohusz-Siestrzeńcewicza (1869 Wileńszczyzna – 1927 Warszawa) i zaprasza do współpracy wszystkich, którzy mają w posiadaniu prace tego artysty. Na ekspozycji zostaną pokazane obrazy olejne, akwarele, rysunki piórkiem, projekty, studia, ilustracje – różnorodny i interesujący dorobek artysty.

czytaj więcej


Fundacja Rodzinna Blochów przekazała Bibliotece Narodowej w Warszawie rysunki skradzione w czasie wojny oraz cenne listy związane z gen. Józefem Hauke-Bosakiem

Nowojorska Fundacja Rodzinna Blochów przekazała w środę, 20 listopada br., Bibliotece Narodowej w Warszawie wykupione przez nią trzy dziewiętnastowieczne rysunki, pochodzące ze zbiorów dawnego Muzeum Narodowego Polskiego w Rapperswilu i skradzione podczas drugiej wojny światowej.

czytaj więcej


„Portrety królów i wybitnych Polaków”

Najnowszą pozycją wydaną nakładem warszawskiej Fundacji Hereditas jest książka autorstwa Wojciecha Przybyszewskiego Portrety królów i wybitnych Polaków. Serie wydawnicze z lat 1820-1864. Tematem książki są litografie wydawane w tym czasie w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wydawnictw portretowych.

czytaj więcej

SPOTKANIA Z ZABYTKAMI